Skip to main content

Lalu Pena Kembali Menari

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.


Alkisahnya aku bertekad mahu berhenti menulis di blog ini menjelangnya 2013. 8 Januari 2013, hati mendesak mahu kembali menulis dan suara dalam diri makin kuat meminta jari kembali mengatur kata di sini. Pada mulanya aku mahu sahaja membuat akaun baharu, seterusnya mula menulis di blog lain. Aku tidak sampai hati. Aku sayangkan blog yang sudah beroperasi tiga tahun seingat aku. Berulang kali aku menukar url, akhirnya aku mahu kekal menulis di sini.

Aku tidak menembusi mana-mana media tidak bererti aku perlu berhenti menulis. Seakan lompong ada saat aku melihat blog ini tidak dikemaskini. Biarlah ia contengan, catatan picisan, atau cerita harian, aku perlu kembali menulis.

Kata-kata yang kak Aishah Nur Hakim tuliskan dalam blognya, seakan menjadi suntikan untuk aku kembali menekan papan kekunci malam ini. Tiga hari tanpa keruan, perasaan yang menekan untuk menulis entri baharu ditunai dalam blog peribadi. Masih belum cukup, aku kem bali menulis di sini.

Kita tidak tahu masa hadapan yang bagaimana warnanya. Kuakui catatan-catatan lepas mengingatkan apa yang pernah aku lakukan. Anak nakal, kisah dahulu, cerita yang buatkan aku senyum, ternyata lima tahun aku melakar di blog, banyak cerita yang aku kongsi yang kadang hanya aku ingat saat aku belek- belek catatan di blog.

Dan Jamilah kembali mengisi blog dengan entri baharu. Benar kata kamu. “impossible.” Tidak sampai sebulan sudah gatal jemari mahu menulis di sini. Memang tiada yang membaca, sekadar menulis syok sendiri.

8 Januari 2013, catatan pembukaan 2013.

11.07 malam
8 jan 2013

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub