Skip to main content

Once Upon A Time ...

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.



Saya masih ingat indah dunia kanak-kanak itu. Setiap kali ibu ayah belikan benda dalam kotak atau botol, akan disimpan kotak dna botol itu. Buat dimain jual-jual. Tiket yang kami dapat jika menaiki bas, akan disimpan. Tiket apa-apa pun akan disimpan. Banyak benda yang disimpan sebagai modal bermain jual-jual. Ada kawasan permainan kami. Dalam bilik tidur, bawah meja sering kami jadikan tempat permainan. Kami tidak perlukan padang permainan. Anak-anak perempuan cukup bermain dalam rumah. Berjual-beli. Itu permainan yang sering kami mainkan ketika zaman itu. 90-an.

Cuaca terang, kami beralih ke luar rumah. Bina rumah sendiri di bawah pohon. Kutip daun-daun pohon dibuat masak-masak. Main tanah, buat kuih. Masih juga menjual. Besar sedikit, sudah pandai main basikal , polis ligan pencuri. Ah, zaman anak-anak.

Dalam bilik, masih kekal contengan zaman anak-anak. Kononnya main cikgu-cikgu. Habis dinding bilik menjadi mangsa contengan. Tiada siapa yang akan marah. Dinding itu kekal sampai hari ini.

Main jengket, guli, congkak biji getah, tuju getah, zirofoin, main selipar. Teringat pula saya permainan zaman itu. Sekarang tidak banyak yang anak-anak tahu. Permainan komputer dan tivi yang lebih mereka kenal. Beruntung rasanya menjadi anak –anak zaman 90-an yang walaupun penghujung 1900-an, masih terasa zaman anak kampung itu. Pengalaman indah yang tidak dirasa semua orang.

Adakah nanti, kita hanya dapat lihat permainan tradisional dalam cerita upin-ipin?

Comments

Jamal Ali said…
Kenangan adalah suatu perkara yang perlu untuk diteruskan. Jika disimpan, perlu disimpan di tempat yang semakin hari semakin banyak orang mampu untuk melihat.
Unknown said…
Ya kita memang beruntung berada di zaman tersebut. Kanak-kanak sekarang mengenal permainan melalui komputer,internet dan gajet-gajet. Walau nampak kenangan itu begitu lama tetapi ia perlu untuk masa hadapan.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub