Skip to main content

Bengkel Penulisan Ma'ruf Pena 1 : 4 Disember 2012

"tulisan inilah mengganti bicara. ceduk yang jernih, tinggal yang keruh" -jamilah|ila husna.

lokasi: ECONS BUILDING tingkat 4
Masa: 9-11 malam
Pembimbing: Ustaz Zahiruddin Zabidi
Penganjur Ma'ruf Pena UIAM

(entri ini bertarikh 4 disember 2012)

Sinar baharu sebuah perjalanan.

Dia pandang skrin laptop seakan dapat ditembus pandangan sampai ke bahagian dalaman laptop. Satu perkataan enggan bersahabat dengannya malam itu. Lalu, dia terkenang baharu tidak sampai sejam dia menghadiri bengkel asas penulisan oleh Ustaz Zahiruddin Zabidi. Bengkel ini aktiviti pertama Ma’ruf Pena yang dia sertai. Ma'ruf Pena? Ini sebuah grup yang digerakkan oleh beberapa orang pelajar UIAM berbakat dan mahu meihat penulisan berbahasa Melayu bergerak di bumi UIAM.

Berada dalam bengkel itu, terasa dirinya sudah tua. Kebanyakan peserta adik-adik muda belia. Ada apa pada angka? Berada dalam kalangan adik-adik yang suka menyoal, semoga suatu sesi nanti akan ada soalan yang terbit daripada ulas bibir dia juga. Insya-Allah, suatu ketika.

Saat ustaz bicara RAM (Ramlee Awang Murshid) setiap kali dapat royalti akan sujud syukur dan sudah terperuntuk zakat daripada hasil royaltinya, dia tertegun lama. Ketika ustaz menyambung kisah Fatimah Syarha memulakan penulisannya, dia terdiam. Ketika ustaz berkongsi pengalaman perkenalan beliau dengan isteri, dia ketawa. Ada usul yang boleh diturut. Minta jodoh sediakan proposal sebelum bernikah. (dalam banyak hal ustaz ceritakan, ini pula yang dia ingat.)

Tentang penulisan. Memugar kembali ingatan perihal penulisan. Harapkan setiap tahun berbengkel, bilakah akan kembali tembusi media?

Mahu tahu satu perkara? Ini cerita ustaz Zahiruddin perihal mula beliau menulis. Beliau bermula dengan surat pembaca. Dalam banyak-banyak halaman akhbar, ruangan surat pembaca paling berkesan untuk melontar fikiran. Orang berkenaan akan segera ambil tindakan apabila ada yang menulis dalam surat pembaca. Beliau terus dan terus menulis. Petuanya, konsisten!

Kata ustaz lagi, penulis harus tambah sensitiviti. Setiap yang dilihat boleh diolah menjadi kisah dan cerita. Bukan dijadikan tabiat pula melihat sekeliling dan tulis apa berlaku. Tidak sepertinya 100% sama apa yang berlaku, semuanya boleh diolah. Paling utama tulis. Setiap orang perspektifnya tidak sama. Dalam bengkel tadi pun, seramai mana peserta, sebanyak itulah perspektif berbeza yang terhasil.

Ada seseorang bertanya berkenaan idea. Ya, soalan yang sentiasa ditanya, bagaimana olah idea, bagaimana dapat idea. Jawapannya, idea ada di mana-mana. Ya, idea sentiasa ada di sekeliling kita.

Jujur, ketika diminta perkenalkan diri, dan buku semasa yang dibaca, dia tidak punya jawapan. Minggu ini seingat dia hanya baca beberapa helai lamunan puitis oleh Shahnon Ahmad yang kemudiannya dia sudah hantarkan ke perpustakaan. Lalu dijawab, Diari Mat Despatch Naluri Ayah, sedang buku ini dibaca usai kembali dari kampung hampir 3 minggu lalu. Kontang dia tidak membaca. Ustaz banyak bercerita perihal Tuan Baha dan dia angguk setuju.Walaupun dia pembaca setia Diari Mat Despatch dan belum membaca semua buku Tuan Baha, dia setuju pendapat ustaz. Tuan Baha bijak mengolah cerita! Kisah kecil boleh menjadi sesuatu yang bukan hanya buatkan dia ketawa tetapi rasa kepala kena ketuk.

Kata-kata ustaz sebelum bersurai, tidak ketinggalan dia catatkan, “kita tidak tahu kebaikan manakah yang bawa kita ke syurga.” –ustaz Zahiruddin Zabidi, 2012, ECONS Building, UIAM.

Mahu menulis kena ada dorongan. Inspirasi. Jika tidak tahu mahu mulakan bagaimana, baca dan membaca. Suatu saat, akan ada desakan dalam diri mahu menulis sesuatu. Ia menghentam dinding hati lalu pena dengan lancarnya menulis.

Ini siri pertama bengkel bersama ustaz Zahiruddin anjuran Ma’ruf Pena. Insya-Allah, semoga lanjutannya berjalan lancar dan diberi peluang mencedok ilmu daripada beliau. Banyak perkongsian, ditambah soalan yang dikata ustaz mencabar.
-bagaimana kalau orang itu ada idea tetapi tidak tahu melontarkan dalam bentuk tulisan
-bagaimana jika ada orang yang ideanya datang ketika mandi?

Wah, tidak sabar menanti aktiviti Ma’ruf Pena seterusnya. Dia peserta baris dua daripada belakang. Dua jam terasa singkat. Alhamdulillah, atas kesempatan ini.

JAMILAH MOHD NORDDIN
IIUM.
____________________________
# ini entri tertangguh pertama.
# Ahad ini (16.12.2012) ada borak buku bersama Bahruddin Bekri. Penulis yang saya suka ceritanya. Cerita kehidupan yang sering buat aku tersentap sendiri membacanya!

Comments

Umairah. said…
salam'alaik.

lamanya tak dengar khabar jamilah :D subhanallah, coretan yg sgt bermakna.

boleh umy tau, akan ada sesi yang kedua tak ye?
Tetamu Istimewa said…
Ya, perkongsian yang menarik.

Harap dapat mencoretkan untuk entri seterusnya.

Moga dapat pula Jamilah terjemahkannya melalui penulisan sebenar.
Assalamualaikum, jazaka-Allaha khairan atas kesudian melapor cerita daripada bengkel tempoh hari dengan indah. Semoga terus melaporkan cerita yang bermakna kepada pembaca, terima kasih.

Wassalam

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub