Mari kita sambung bicara tentang pengisian panel dalam Bengkel ITBM-PENA -DBP lepas.
Zaen Kasturi (Zainal Palit) mengajak kami berfikir sejenak, untuk apakah memasuki dunia sastera yang tidak akan menjanjikan kepopularan. Kata beliau, jika mahu terkenal, pilihlah dunia pop!
Penulis adalah satu-satunya kerjaya yang menjadikan seseorang itu makin muda. Kiranya kita bergelar artis, sudah tua, suara kita tidak lagi jadi sebutan. Orang tidak lagi mengundang kita, kerja makin berkurangan. Sedang penulisan adalah dunia yang tidak mengenal usia.
"MENULIS ITU NIKMAT YANG TIDAK TERUCAP'
Panduan Edgar Allan Poe tentang cerpen:
Ketika disoal berapakah panjang sebuah cerpen, jawapan beliau menarik :
"sekali menghadap secawan kopi" atau "beratur membeli tiket wayang"
Jawapan beliau subjektif. Minum kopi boleh sahaja sekejap, mungkin lama. Beratur membeli tiket wayang, jika barisnya pendek, cepat, jika barisnya panjang, lama. Panjang pendek bolehlah dikata sekitar 10-15 muka.
Dalam sesebuah cerpen yang ditulis, perkara yang mesti ada adalah inti/tema/plot. Harus diingat plot itu bukan jalan cerita. Ya, sejak sekolah menengah sudah mempelajari tentang ini, masih kadang keliru plot dan jalan cerita.
Jika kita ibaratkan cerpen itu sebagai sebuah rumah, tema adalah tapak untuk membina rumah.
perihal plot pula, Zaen Kasturi memberi contoh begini :
Raja mangkat (ini alur cerita)
Raja mangkat kerana gering (ini PLOT) -dalam plot mesti ada sebab dan akibat.
Tentang watak pula, kata Zaen Kasturi, watak yang menggerakkan cerita. Semakin kurang campur tangan penulis dalam sesebuah cerpen, makin baik karya itu. Kita tidak perlu menulis, watak ini sedang buat ini, berkata itu, tetapi biarkan dialog dan watak yang bercerita dan bergerak sendiri. Dalam watak harus ada dua elemen, perawakan dan pemikiran. Perawakan itu fizikal yang kita nampak, dan pemikiran digambarkan melalui bahasa yang digunakan dan perlambangan yang sesuai dengan watak.
Dalam cerpen ada pembohongan yang BOLEH DIGUNAKAN! Apa itu pembohongan dalam cerpen?
## Nanti saya sambungkan dengan perkongsian SN Dr Anwar Ridhwan.
You write your first draft with your heart.
You rewrite it with your head.
The first key to writing is to write, not to think.
But expressing whatever you feel!
(Petikan daripada filem Finding Forrester)
Zaen Kasturi (Zainal Palit) mengajak kami berfikir sejenak, untuk apakah memasuki dunia sastera yang tidak akan menjanjikan kepopularan. Kata beliau, jika mahu terkenal, pilihlah dunia pop!
Penulis adalah satu-satunya kerjaya yang menjadikan seseorang itu makin muda. Kiranya kita bergelar artis, sudah tua, suara kita tidak lagi jadi sebutan. Orang tidak lagi mengundang kita, kerja makin berkurangan. Sedang penulisan adalah dunia yang tidak mengenal usia.
"MENULIS ITU NIKMAT YANG TIDAK TERUCAP'
Panduan Edgar Allan Poe tentang cerpen:
- cerpen harus pendek
- cerpen mengalir dalam arus untuk mendapatkan kesan tunggal dan unik
- cerpen harus padat
- cerpen harus meyakinkan pembaca bahawa ia benar-benar terjadi dan bukan rekaan
- cerpen ada penamat.
Ketika disoal berapakah panjang sebuah cerpen, jawapan beliau menarik :
"sekali menghadap secawan kopi" atau "beratur membeli tiket wayang"
Jawapan beliau subjektif. Minum kopi boleh sahaja sekejap, mungkin lama. Beratur membeli tiket wayang, jika barisnya pendek, cepat, jika barisnya panjang, lama. Panjang pendek bolehlah dikata sekitar 10-15 muka.
Dalam sesebuah cerpen yang ditulis, perkara yang mesti ada adalah inti/tema/plot. Harus diingat plot itu bukan jalan cerita. Ya, sejak sekolah menengah sudah mempelajari tentang ini, masih kadang keliru plot dan jalan cerita.
Jika kita ibaratkan cerpen itu sebagai sebuah rumah, tema adalah tapak untuk membina rumah.
perihal plot pula, Zaen Kasturi memberi contoh begini :
Raja mangkat (ini alur cerita)
Raja mangkat kerana gering (ini PLOT) -dalam plot mesti ada sebab dan akibat.
Tentang watak pula, kata Zaen Kasturi, watak yang menggerakkan cerita. Semakin kurang campur tangan penulis dalam sesebuah cerpen, makin baik karya itu. Kita tidak perlu menulis, watak ini sedang buat ini, berkata itu, tetapi biarkan dialog dan watak yang bercerita dan bergerak sendiri. Dalam watak harus ada dua elemen, perawakan dan pemikiran. Perawakan itu fizikal yang kita nampak, dan pemikiran digambarkan melalui bahasa yang digunakan dan perlambangan yang sesuai dengan watak.
Dalam cerpen ada pembohongan yang BOLEH DIGUNAKAN! Apa itu pembohongan dalam cerpen?
- Realiti : Gadis itu cantik
- Assumsi: Gadis itu cantik sebab bersolek
- Fallasi :Gadis itu cantik sebab dia suka membasuh pinggan.
Dua elemen ini MESTI ada dalam sesebuah cerpen:
- Humanisme - kemanusiaan
- Teosentrik - Berbalik kepada Tuhan Yang Satu
Kita terlalu kagum kepada dunia luar. Sebagai contoh kita terlalu kagum kepada kapal selam yang dicipta barat tetapi tidak kagum pada kisah Raja Suran.
Beliau seorang yang menekankan RASA dalam cerita.
Idea sebagai stesen bas. Ke mana pun bas dipandu akhirnya akan kembali kepada stesen yang sama.
Dalam penulisan tiada istilah lambat atau tidak. Paling penting memulakan.
Nasihat berharga beliau, bacalah karya lama.
Bagaimana mahu mulakan cerita? Mulakan dengan dialog atau kejutan. Kata beliau permulaan yang baik akan membawa pembaca ke titik akhir cerita.
## Nanti saya sambungkan dengan perkongsian SN Dr Anwar Ridhwan.
Comments