Skip to main content

Penulisan Cerpen : Zaen Kasturi

Mari kita sambung bicara tentang pengisian panel dalam Bengkel ITBM-PENA -DBP lepas.



You write your first draft with your heart.
You rewrite it with your head.
The first key to writing is to write, not to think.
But expressing whatever you feel!
(Petikan daripada filem Finding Forrester)


Zaen Kasturi (Zainal Palit) mengajak kami berfikir sejenak, untuk apakah memasuki dunia sastera yang tidak akan menjanjikan kepopularan. Kata beliau, jika mahu terkenal, pilihlah dunia pop!

Penulis adalah satu-satunya kerjaya yang menjadikan seseorang itu makin muda. Kiranya kita bergelar artis, sudah tua, suara kita tidak lagi jadi sebutan. Orang tidak lagi mengundang kita, kerja makin berkurangan. Sedang penulisan adalah dunia yang tidak mengenal usia.

"MENULIS ITU NIKMAT YANG TIDAK TERUCAP'

Panduan Edgar Allan Poe tentang cerpen:

  • cerpen harus pendek
  • cerpen mengalir dalam arus untuk mendapatkan kesan tunggal dan unik
  • cerpen harus padat
  • cerpen harus meyakinkan pembaca bahawa ia benar-benar terjadi dan bukan rekaan
  • cerpen ada penamat.


Ketika disoal berapakah panjang sebuah cerpen, jawapan beliau menarik :

"sekali menghadap secawan kopi" atau "beratur membeli tiket wayang"

Jawapan beliau subjektif. Minum kopi boleh sahaja sekejap, mungkin lama. Beratur membeli tiket wayang, jika barisnya pendek, cepat, jika barisnya panjang, lama. Panjang pendek bolehlah dikata sekitar 10-15 muka.

Dalam sesebuah cerpen yang ditulis, perkara yang mesti ada adalah inti/tema/plot. Harus diingat plot itu bukan jalan cerita. Ya, sejak sekolah menengah sudah mempelajari tentang ini, masih kadang keliru plot dan jalan cerita.

Jika kita ibaratkan cerpen itu sebagai sebuah rumah, tema adalah tapak untuk membina rumah.

perihal plot pula, Zaen Kasturi memberi contoh begini :

Raja mangkat (ini alur cerita)
Raja mangkat kerana gering (ini PLOT) -dalam plot mesti ada sebab dan akibat.

Tentang watak pula, kata Zaen Kasturi, watak yang menggerakkan cerita. Semakin kurang campur tangan penulis dalam sesebuah cerpen, makin baik karya itu. Kita tidak perlu menulis, watak ini sedang buat ini, berkata itu, tetapi biarkan dialog dan watak yang bercerita dan bergerak sendiri. Dalam watak harus ada dua elemen, perawakan dan pemikiran.  Perawakan itu fizikal yang kita nampak, dan pemikiran digambarkan melalui bahasa yang digunakan dan perlambangan yang sesuai dengan watak.

Dalam cerpen ada pembohongan yang BOLEH DIGUNAKAN! Apa itu pembohongan dalam cerpen?


  • Realiti : Gadis itu cantik
  • Assumsi: Gadis itu cantik sebab bersolek
  • Fallasi :Gadis itu cantik sebab dia suka membasuh pinggan.
Dua elemen ini MESTI ada dalam sesebuah cerpen:
  • Humanisme - kemanusiaan
  • Teosentrik - Berbalik kepada Tuhan Yang Satu
Kita terlalu kagum kepada dunia luar. Sebagai contoh kita terlalu kagum kepada kapal selam yang dicipta barat tetapi tidak kagum pada kisah Raja Suran.

Beliau seorang yang menekankan RASA dalam cerita. 

Idea sebagai stesen bas. Ke mana pun bas dipandu akhirnya akan kembali kepada stesen yang sama. 

Dalam penulisan tiada istilah lambat atau tidak. Paling penting memulakan.

Nasihat berharga beliau, bacalah karya lama. 

Bagaimana mahu mulakan cerita? Mulakan dengan dialog atau kejutan. Kata beliau permulaan yang baik akan membawa pembaca ke titik akhir cerita.



## Nanti saya sambungkan dengan perkongsian SN Dr Anwar Ridhwan.

Comments

Tetamu Istimewa said…
Perkongsian yang menarik Jamilah. Saya belum berkesempatan untuk membaca kumpulan cerpen Yuda ini.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub