Skip to main content

sebelum terlupa ...

kata ustaz embun yang hadir di hujung malam, menyejukkan hati.
kata-kata dr BNZ dalam kelas RCP hari ini. Wah, semacam memasuki kelas motivasi pun ada. Terima kasih banyak, ustaz.

"Berapa ramai yang belajar sekolah rendah. Tidak semua sampai ke sekolah menengah. Berapa ramai yang belajar sekolah menengah namun tidak masuk ke universiti. Hakikatnya, kamu TERPILIH. Bagaimana seorang yang berminda A keputusannya hanya B dan C"
"Belakang parang yang diasah pasti tajam. Pisau tajam yang tidak digunakan akan tumpul."
"kamu ada peranan untuk membina tamadun Islam kembali. Kita tidak dapat mengubah, namun menjadi agen perubahan. Lihat Barat sebelum ini, yang punya ada sikap, ilmu Islam bukan ilmu kita. Mereka di belakang ketika itu. Kemudian mereka sedar dan mendatangi Islam. Islam mengalukan semua yang mahu belajar. Kemudian mereka di atas. Kita pula ada mentaliti itu. Ilmu barat bukan milik kita. Lalu bagaimana?"
"Belajar itu membosankan. Kadang kita perlu lakukan perkara yang membosankan itu. Jangan dilihat orang lain yang sekali belajar terus dapat. Mungkin kita kena 10 kali baru dapat. Buat dan buat. Mungkin kali pertama kena 30 kali. Kali kedua, akan berkurang jadi 20 kali, kemudian, kita tahu. Otak kita macam pusingan di kedai sushi itu. Kena ada benda yang diletakkan, jika tidak sushinya kosong. Usaha dahulu. (dalam otak kita ada department yang perlu dipenuhkan) Jika betul kamu konsisten belajar enam jam sehari namun tidak boleh juga, jumpa ustaz. Itu bukan sebab tidak boleh, salah cara."
"Nak boikot, tidak boleh boikot semua benda. Boikot benda yang boleh boikot. Macam coca cola. Apa keperluan kita kepadanya?"
"Tidak boleh tidak kena ingat. Kemudian baru cekap."
"Saya tidak mahu nanti kamu keluar, ambil jQaf, ambil Quran, fardu Ain. Bahasa Arab tolak tepi. Itu bahana tidak kuasai bahasa Arab ketika belajar."
 Wah, terima kasih teman dengan bacaan yang baik. Itu baru pelajar bahasa Arab. Cinta nahu dan sorf perlu ditagih kembali. Buat cara kita, bukan cara orang lain.

Ini petikan dalam kelas tadi. Rugi rasanya dibiarkan tidak dicatat dan kongsi. Sebelum terlupa, saya catatkan dahulu. Walaupun bukan 100 peratus yang ustaz cakap, maksudnya lebih kurang begitulah.

"no pain no gain." -entah kata siapa.

jamilah mohd norddin.
12.09pm/18 April 2012.
SAFF D4.4a.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub