Skip to main content

Abi.

Lokasi: rumah.
tarikh kejadian: 13 April 2012 - 14 April 2012.

Abi seorang pekerja yang bertanggungjawab dalam hal ehwal air masyarakat. Di kampung kami masih menggunakan perkhidmatan air daripada perbukitan nun dalam rimba tanpa bantuan klorin. Sangat sejuk, nyaman, dan kadang diminum begitu sahaja tanpa was-was.

Hujan lebat semalam. Bekalan air terputus. Tugas abi ke hutan melihat kerosakan dan membetulkannya. Dalam usia abi sekarang, masih abi tekal bekerja demi anak yang belum menamatkan pengajian dan keluarga. Abi, beliau seorang yang positif. Kadang lucu, dan bicaranya menyuntik hati. Bicara biasa, maknanya luar biasa.

Sejak pagi, setelah pulang daripada membeli keperluan harian, abi terus ke rimba memulakan tugas. Aku bertandang ke rumah kakak, bermain-main bersama tiga anak saudara cilikku. Seronok melihat mereka melukis. :)

Petang. Aku pulang ke rumah. Abi belum kembali. Kata bonda tiriku, abi tidak pulang sejak ke rimba pagi tadi. Tentu sahaja kerosakan serius membuatkan abi bekerja keras membetulkannya. Hampir jam tujuh, baru deruman motor menghampiri. Abi pulang setelah seharian di rimba.

Sela masa itu, ada sahaja penduduk kampung datang memberitahu, bertanya perihal air yang terputus. Abi, setia melakukan tugas di rimba.

Tamat sehari. Bekalan air masih terputus, dan abi harus meneruskan tugas keesokan harinya.

Sabtu. Aku ke rumah kakakku lagi hari ini. Tengahari, abi menelefon kakakku, memintanya datang ke rumah.

Risau. Apa yang terjadi? Abi tidak bercakap banyak.

"Mata abi masuk pasir. Tidak boleh buka. Sakit."

Lalu abi menceritakan apa yang terjadi. Ketika membetulkan paip sebesar tiga inci, (tidak ingat apa abi sedang lakukan) paip itu pecah dan terkena muka abi. Mata kiri tidak boleh dibuka kerana pasir-pasir yang ada telah masuk dalam mata. Ketika itu, hanya abi yang ada, sedang lebih sepuluh orang lain membetulkan kawasan lain. Abi sudah celikkan mata dalam air, namun masih sakit. (sakit yang hanya abi tahu) Tidak boleh meneruskan kerja. Akhirnya abi pulang, dengan mata kiri dibalut dengan sapu tangan. Menunggang motosikal dengan sebelah mata terbuka. Alhamdulillah, abi tiba di rumah. Lalu, abi menelefon kakakku. DI rumah tiada ada sesiapa. Kata abi, beliau risau jika terkena seorang anak muda yang turut sama bekerja. Boleh rosak mata kalau terkena. Abi ..

Kemudian, abi hanya mahu ke klinik swasta. Bersihkan mata dan di beri ubat. Lalu, esoknya ketika abi menghantar aku pulang, matanya masih kemerahan dan belum terbuka sepenuhnya.

Abi, cepat sihat.

coretan: Abi, melihatmu hari itu, aku seakan baru tersedar yang abi makin menjengah usia emas. Melihat wajah abi ... Tabahnya abi melalui semuanya. Allah, jagalah abiku. Kata abi hari itu yang buat aku tersentuh dan telah aku tulis dalam entri sebelum ini: "Benda nak jadi. Dah memang tertulis atas sana. Kalau tidak jadi begini, jadi juga macam lain." Abi, terima kasih menjadi abi tebraik!

19.4.2012
coretan kenangan.
SAFF D4.4

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub