Skip to main content

bebel

Tulisan  menggambarkan perasaan?
kadang sebenarnya tulisan seseorang itu hanya rekaan dan terjemahan sebuah keinginan, harapan dan imaginasi si penulis.
ada ketika, penulis seakan terperangkap dalam tulisannya sendiri apabila pembaca -termasuk aku- sering menilai tulisan yang dibaca secara zahir.
Apabila membaca sesuatu yang sedih, aku secara automatik akan menyoal diri sendiri, adakah penulis sedang melalui apa yang beliau tulis, sedangkan mungkin dia menulis daripada pemerhatian, bacaan atau coretan daripada kisah orang lain.
ada ketika seakan lebih seronok mengenali tulisan tanpa tahu siapakah penulisnya. aku tidak akan menilai tulisan dengan peribadinya.
seperti zaman sekolah yang mana aku membaca sesuatu karya tanpa mengetahui siapa penulisnya... Terasa aman dan selesa membacanya.
 Seperti Hlovate yang aku hanya kenal tulisannya, macam Hilal asyraf sebelum aku bertemu dengannya...
Aku tahu, tidak layak menilai seseorang tanpa kenal dekat, namun manusia seperti aku sering sahaja membuat andaian demi andaian sendiri.

Benar sekali ada yang lebih jujur meluahkan kata-kata yang tidak dapat diluahkan dengan baris kata dan bercerita pada kertas kajang dan kini, hanya menaip menggunakan papan kekunci.
Tidak semua orang bebas bercerita secara berdepan.
Dengan tulisan, aku bebas meluahkan semuanya tanpa sekatan. Manusia pemalu juga dapat menulis dengan lancar, namun pasti tidak dapat menuturkan kembali tulisannya dengan kata-kata. Terasa payah kata demi kata meluncur di bibir, setelah tapisan demi tapisan, barulah ia terlantun menjadi buah bicara. Namun sebenarnya dengan  tulisan lebih menyakitkan kerana tulisan mungkin difahami bukan dengan apa yang penulis maksudkan... Belajar untuk meluahkan dan bercerita itu satu anugerah Allah tidak kepada semua hamba-Nya...



ada yang tidak kena  di situ?
Manusia hidup dengan masyarakat.




Ah,
kerisauan tanpa penyelesaian memang tidak punya makna.
Menyendiri dia di satu sudut tanpa hiraukan orang lain, menyudahkan kerja sendiri.
Dia tidak peduli orang lain yang berbicara riang, tersenyum sesama teman yang turut bersama dalam kursus yang dia hadiri hujung minggu itu.
Dia tidak pandai memula bicara, malah lebih payah membuka mulut kali pertama. Hanya kadang senyum mahalnya terukir di bibir, entah manis atau tidak, terasa tidak lebar terbentuk di bibir.
Dalam hati ingin bersuara, namun bukan emas yang ada dalam mulut menghalanya berkata-kata, hanya diri tidak bersedia.
Bila seorang mendekat dan bertanya, dia menjawab sepatah, kemudian diam kembali. Bukan dia tidak tahu, tujuannya ke sini untuk berusaha masuk dalam kehidupan bermasyarakat, belajar bergaul, namun tembok dalam diri entah dibina daripada konkrit jenis apakah hingga sukar runtuh.



Memang tidak runtuh jika diri tidak meruntuhkan.



hahaha.



Bilakah akan berakhir?
Sejak dahulu hingga hari ini.




allah tidak ubah sesuatu hingga manusia itu sendiri berusaha mengubahnya.



sekian, terasa mahu membebel dengan diri sendiri. Ya, memang senang berkata-kata (menulis) tetapi akhirnya ia hanya kata-kata yang beku. Dia masih seorang pendiam, di mana sahaja dia berada. ah, jika dilihat diam, memang dia, kalau sesekali mulutnya seperti bertih jagung, pernah dilihat adakah itu dia....

wassalam... nanti dia membebel semula dan memadamnya kembali apabila terasa kata-kata itu menikam dirinya.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub