Skip to main content

Menjejak Jajahan Kota Bharu

Kali ini Kota Bharu saya jejaki setelah bertandang ke Jajahan Kuala Krai tahun lalu. Jika perjalanan tahun lalu ke Kelantan pada siang dan hari dan pulang ke Kuala Lumpur pada malam hari, kali ini saya dan sahabat bertolak malam hari di Kuala Lumpur dan bergerak pulang pada siang hari sampai ke Kulim. Alhamdulillah, sampai juga saya di sana atas suatu urusan penting. Perjalanan malam hari yang dipenuhi dengan lena hingga tersengguk-sengguk berakhir pada jam 6.30 pagi. Lama juga kami menunggu sebelum bas yang dijanjikan tiba. Sejam. Khuatir juga jika terlepas bas, manakan kami tuju.

Allah izinkan kami sampai di Kota Bharu. Apakah yang paling saya suka apabila tiba di sana? Papan-papan iklan, papan tanda kedai semuanya ada tertulis dalam tulisan Jawi. Ini satu cara memartabatkan tulisan jawi yang tiada atau kurang di tempat lain. Ini istimewanya. Melihat Parkson, Giant, The Store ditulis dalam tulisan lain, hati terasa damai. Selesai urusan pagi, kami menumpang seorang sahabat yag turut bertandang di sini. Jika tidak, patah kaki kami tidak tahu mahu melangkah ke mana. Seakan tiada arah tuju. Allah sudah aturkan yang terbaik. Akhirnya tengahari itu kami sampai di tempat tujuan. Sebelum ke sana, sempat temankan sahabat membeli buku di Syarikat Osman Muda menggunakan boucer buku IPT. Saya, sudah dinilaikan semuanya dengan buku hanya dengan sekali beli. Akhirnya, sebagai kenangan saya capai Diari Mat Despatch Edisi Patah Hati. Sempat juga ‘suruh’ sahabat yang menemani membeli ‘friends forever’ oleh Ila Husna yang hanya ada sebuah di situ. –promosi buku sendiri.- Kami ke tempat tujuan dan berada di sana hingga pagi esoknya sebelum saya pulang ke Kulim dan sahabat saya meneruskan perjalanannya.

Alhamdulillah. Hanya Allah Maha Tahu Segala Rahsia yang Terzahir dan Tersembunyi. Hanya Allah memberikan yang terbaik kepada segala hal.

Pagi 31 Januari 2012, saya menaiki kereta sewa bernilai RM12 ke Terminal Bas. Bas Shamisha menjadi pilihan kerana saya mahu ke Kulim. Hujan lebat menemani sejak kami keluar daripada tempat tujuan. Alhamdulillah, 9.30 pagi saya bertolak pulang ke Kulim dan tiba di Stesen Bas Kulim pada jam 4.30 petang disambut langit hitam. Naik sahaja bas bernombor 56 hujan mencurah dengan lebatnya ketika sampai di hadapan Hospital Kulim. Bas KBRT yang sudah uzur dan bocor bukan sahaja di atas tetapi dari bawah air boleh masuk. Bas yang saya naiki sejak saya sekolah rendah ini sudah tua. Kasihan saya melihat, kasihan para penumpang.

Pulang sahaja, lihat keputusan. Alhamdulillah, atas segala-galanya. Saya tidak berlari, tidak berjalan, saya merangkak, merangkak menuju akhir sarjana muda bahasa Arab dan Kesusasteraan yang ketika ditanya saya menjawab akan tamat setahun lagi, orang lain bertanya saya jawab dua tahun. Lambat atau cepat insya Allah ada akhirnya... Akhirnya saya percaya yang kertas jawapan yang ditulis tidak semua tercatat dalam buku Teks. Ada pensyarah suka melihat jawapan seperti dalam buku teks, ada yang suka pelajarnya menjawab menggunakan akal fikir. Sekali lagi, saya perlu katakan untuk diri sendiri, kamu mahu ambil bahasa Arab, dan Allah sudah letakkan kamu sebagai pelajar bahasa Arab. Kamu tidak dapat lari dan Allah sudah susun yang terbaik. Tinggal kamu mahu ambil atau tidak peluang itu. Sudah terlalu banyak kemudahan yang Allah berikan, masihkah belum sedar? Memang tidak dapat dibanding dengan orang lain, namun sebenarnya berbaloikan usaha dengan keputusan yang Allah berikan? Tanyalah diri kamu, wahai yang bernama Jamilah.

Wassalam.

Comments

mujahidah1413h said…
:)keep it up ya ukhti.. may ALLAH bless

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub