Skip to main content

Diriku, dengarkan bicara ini.

Perjalanan itu pendek dibanding sebuah perjalanan yang bakal ditempuh setelah kembara singkat ini. Belumkah diri mencari bekal menuju perjalanan yang panjang itu, sedang petanda bahawa perjalanan makin ke titik hujung terkumpul demikian banyak. Merasakan masih banyak masa berbaki sedangkan ia rahsia tersimpul rapi. Tiba hari dijanjikan, bukankah kata Pemilik Diri, tidak akan diinjak sesaat, tidak akan dilewat barang sesaat hari perjanjian itu.

Masihkah hanya bermenung di bangku usia, melihat mereka pergi meninggalkan kita, ada pula insan-insan baru mewarnai hidup kita. Jika semalam kamu kuat melalui semuanya, hari ini, kamu harus lebih kuat melaluinya... Tidaklah Allah berikan sesuatu melainkan telah diketahui pemilik diri mampu melaluinya...

Katanya berulang kali kepada diri ayat itu. Usah jemu. Ulang dan ulang katakan yang Allah sentiasa menghulur yang terbaik. Bentuknya sedih atau duka, tangis mahu ketawa, tersimpan rahsia besar yang hanya diketahui setelah ia terjadi. Masihkah kamu, wahai diri, hanya sibuk menyulam hari semalam hingga melupakan bahawa hari ini menanti kamu menyediakan bekal. Apakah yang kamu mahu daripada sebuah kenangan?

Tidak boleh berhenti melihat belakang hari, tidak bermakna butakan mata hati tidak melihat apa yang menanti di hadapan. Betapa masih ada harapan tersandar. Mahukah dilerai semuanya, wahai diriku? Hanya kerana kesalahan diri sendiri, kamu mahu terus dan terus mengalah?

Bukankah kekurangan untuk ditangisi ...

Belajarlah. Allah tidak melihat kejayaan demi kejayaan yang kamu kecap,tetapi usaha kamu mendaki tangga demi tangga, merendah diri memohon yang terbaik daripada-Nya. Betapa Allah mencintai orang yang menghampirinya ... Maka, Allah hadirkan ujian. Ujian yang berbeza antara kamu dan orang lain.

Melihat diri orang lain, belajar bagaimana tabah dan sabarnya orang itu. Allah hadirkan semuanya bukan hanya untuk kamu lihat, tetapi belajar ... Makin kamu merenung ciptaan, makin kamu mengenal Allah. Percayalah!

Justeru, wahai diri, bangkitlah daripada kerusi kenangan dan pandang ke hadapan. Ingat selalu dalam hati, Allah sentiasa ada. Allah sentiasa memandag dan mendengar. Hanya diri yang tidak boleh sombong dan terlalu mempertahan ego diri...

Dalam kekurangan ada kelebihan. 

Allah sediakan kita dengan pakej yang lengkap. Usah hanya tahu melihat sisi lemah, pandanglah kekuatan yang Allah beri. Tumpu. Positif.

Allah,
ajarkan diri bersabar...

4 Februari 2012, 11.23a.m
Mahang.
~Betapa beribu kali kamu gagal, akan ada satu KEBANGKITAN. Yakin kepada Allah. Usaha.  

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub