13 January 2012

Mahukah Aku Mungkiri?

"Kamu menjadi seharus kasturi. Menebarkan haruman buat manusia lain. Alangkah. Manisnya hidup memberi. Bertatih dan terus bertatih walau langkah sering letih namun tidak boleh berkalih. Allah sudah sediakan yang terbaik. Maka, mengharaplah yang terbaik. Usah hanya mengharap. Berhenti mengharap. Teruskan langkah menuju sebuah destiansi kerana kamu sedar akan hakikat kehidupan yang bakal tamat. Kehidupan yang bakal menuju ke hujung. Bukanlah masa untuk disesal masa lalu dan hari semalam. Jadikan ia pengajaran kerana Allah jadikan setiap peristiwa untuk diteladani. Kamu masih terjatuh dna terus tersungkur, positiflah bahawa Allah sediakan semuanya kerana mahu melihat kamu bnagun. Untuk terlalu melihat kepada yang jauh, pandanglah yang paling dekat kerana kamu harus yakin yang tersedia depan mata itu buat kamu. Berhenti menangis, berhenti merenung. Sekarang, masanya untuk kamu melangkah bersama dirimu sendiri. Allah sudah sediakan ruang untuk kamu bergerak, haruslah kamu melangkah dengan penuh keazaman dan kekuatan yang dipinjamkan. Siapakah yang memberikan kekuatan melainkan dia?

Dua hari lalu. Lupakanlah ia. Lupakanlah apa yang berlaku. teruskan langkah walaupun apa yang bakal berlaku selepas ini. Kamu harus yakin yang Allah ada bersama-sama kamu. ketakutan memang ada dalam diri, bagaimana kamu menghadapi ketakutan itu. Alhamdulillah. Atas sedala-galanya. Atas semua yang terjadi semester ini. Saya tahu. Allah Maha Tahu segala yang terbaik buat hambanya.

Lupakanlah. Lupakanlah semuanya. Melupakan bukan beerti membuang daripada ingatan. Hanya ingatan  buat diri untuk terus bertatih dalam dunia yang entah bagaimana rentaknya esok hari. Saya tahu dan mengerti bahawa yang menangis air mata darah sekalipun yang terjadi adalah 'telah berlaku'. Allah Tahu Yang Terbaik. Allah Tahu Yang Terbaik. Allah Tahu Yang Terbaik.

Berhentilah. Usah berhenti mengayam mimpi. Dapatkah penulisan kembali 2012 ini? Allah.

Allah, bahagiakanlah mereka yang tidak jemu memberi dan insan-insan yang sangat baik. Mereka yang sentiasa menebar senyum, memberi bahagia.

Wassalam."

Singgah menulis.
13.01.2012

No comments: