Skip to main content

Tulisan Itu Reflek Hati.

Kamu disoal atas apa yang kamu tulis!
Orang akan menerima sesuatu yang kita sampaikan sesuai apa yang berikan. Baik niat di hati, baiklah penerimaan orang. Buruk kasad di hati-walau sedikit- pasti ada yang terluka dengan apa yang tertera di skrin atau kertas yang ditulis. Orang baik hanya tahu menulis kebaikan. Mereka menulis untuk memberi kefahaman dan berkongsi walau sekadar kisah kehiduan sehari-hari. Banyak sudah aku terbaca tulisan yang hanya bawa tema kecil namun kesannya lebih lekat di hati.

Mereka menulis daripada hati yang akhirnya jatuh ke hati. Setelah beberapa tahun menulis dan menconteng dalam blog, tentu sahaja banyak fasa yang sudah aku lalui walaupun sering sahaja aku mengulang perkara yang sama. Sesuatu yang dapat dikesan setelah membaca semula tulisan sendiri ialah, kala hati ‘sedang baik’, tulisannya ‘nampak baik’ tetapi jika hati yang walang atau terganggu dek perbuatan sendiri, tulisannya menyakitkan.

Manusia yang punya hati berubah-ubah dan diri yang sering sahaja berubah dan berubah. Percayalah, andai ada kebaikan dalam dirimu, baiklah tulisanmu. Tulisan yang baik tidak perlukan ayat berjela, cukup menulis sesuatu yang lahir daripada hati.. disampai seadanya... Insya Allah akan sampai ke hati.

Namun jika itu tulisan yang buruk?
Jadi igauan dalam mimpi apa yang telah tertulis. Kamu tidak mungkin tenang setelah menulis sesuatu yang buruk. Kita tidak boleh menulis sesuatu yang seakan-akan hanya kita akan faham, namun boleh meninggalkan impak yang buruk kepada orang lain. Pemilihan perkataan yang buruk walaupun hanya sekali dilakukan, itulah yang menjadi mimpi buruk yang bukan hanya mengganggu perjalanan hidup yang menulis. Allah. [Allah mahu mengajarkan kamu agar berhati-hati menulis!]

Teman, tulislah yang baik-baik sahaja. Dunia luar sana ramai yang dahagakan tulisan yang baik. Tulisan Hlovate [sebagai contoh] dengan bahasa yang sempoi dan mudah menghurai sesuatu yang berat dengan penyampaian yang santai. Kisah-kisah watak yang mencari erti hidup.

Erti hidup! Apakah sebenarnya yang kamu cari dengan keberadaan kamu di dunia???
Fikir-fikirlah wahai yang menulis!!!

Comments

Assalamualaikum..

satu coretan yang mendalam mksudnya..

menyedarkan pada penulis utk lebih muhasabah diri..

jazakillahu kathira.

wslm.
Srikandi permata a.k.a Nabilah Azman,

Waalaikumussalam.
Alhamdulillah.
Lebih untuk menyedarkan diri sendiri.
Barakillah.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub