Skip to main content

Catatan Redup Jumaat Akhir Disember

...


Berdiri di daerah ini.
Biar tertoreh jasad berulang kali,
Biar kering air mata bertangki-tangki
Biar darah kering pucat lesi.

Daerah ini mengajarkan aku erti persahabatan
Makna pemberian


Jangan kau percaya pada bisikan syaitan
Yang membisikkan pada kamu,
Jatuhlah!
Putus asalah!
Kerana
Aku ada Allah....

Sesungguhnya perancangan Allah terbaik.
Hanya tinggal aku usahakan!

15-10-2010
Qamar Cinta 1-1
IIUM.

***
Tulisan ini saya tuliskan tahun lalu. Apabila dibaca kembali hari ini, ia seakan mentertawakan kembali penulisnya. Saya tahu menulis, sedangkan hakikatnya pengecut yang tidak berani bertindak di alam nyata. Tulisan kekuatan bagi saya yang gagal saya jelmakan dengan perbuatan. Apabila membaca kembali tulisan lepas, saya sering ketawa sendiri. Kadang menangis dan air mata berjurai tanpa sedar dengan apa yang sebenarnya pernah saya katakan dan berulang saya tuliskan namun akhirnya ia sebuah kata-kata dan tulisan kosong.

Mungkin kerana itu saya sering terfikir untuk berhenti. Namun adakah dengan berhenti dapat menyelesaikan masalah atau hanya bakal menambah gundah? Semakin saya berkata saya mahu berhenti menulis, godaan untuk menulis makin kuat. Ada sahaja bisikan yang membuatkan akhirnya saya terhenti di depan komputer riba dan menulis satu demi satu ayat yang menjadi sebuah catatan.

***
Wahai diri,
Mengapa gusar di hati juga masih kau bimbangkan,
Sedang manakah pengharapanmu pada Allah yang sentiasa memerhatikan,
Getar di dada mana bisa dihilangkan,
Andai percaya takdir Allah itu kau padamkan.

Benar tidak semua kau mahu dapat dalam tangan,
Lantaran bukan semua kau mampu diri tanggungkan.

Mu'minah itu sentiasa dambakan redha Allah,
Biar pahit benar mahu ditelan,
Bersyukur pada kurnia,
Bersabar pada dugaan.

Sedang diri percayanya belum sepenuh jiwa,
Ragu bertandang saat jiwa dibelai syaitan durjana,
Membuatkan diri rebah tidak berdaya,
Bagaimana dilalui hari tanpa rasa.

Diri,
Ingatkan selalu jiwa untuk tidak mati sebelum mati,
Sediakan diri supaya terus sabar meniti hari,
Percaya kemampuan Allah beri,
Sedang Allah duga mengikut kadar peribadi.

Siapakah yang hanya dibiarkan berkata,
"Aku sudah beriman,"
Sedang belum diuji takah manakah iman,

Bukan soal jatuh perlu kamu bimbangkan,
Tetapi,
Kebangkitan setelah kegagalan perlu kau pertahankan.

Bagaimana mahu dijawab depan Allah kelak,
Andai terus kau tenggelam pada sebuah kesedihan sementara,
Tidak bersyukurkah pada sebuah kurnia?

Allah berikan padamu,
Sekadar kamu mampu.

Percayalah!
***
Mengambil mudah semua benda ternyata mematikan diri.
Wassalam.
Sekadar contengan yang tidak ada arah...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub