Skip to main content

Alkisahnya Lalang...

Lalang.
Kita selalu dengar orang cakap, elakkan dirimu menjadi seperti lalang yang mudah diterbang angin. Datang angin, bergeraklah ia ke kiri dan kanan. Lalang yang lembut... Lalang yang mudah dipatahkan...

Tahukah wahai diri yang sedang membaca?

"memang pokok lalang dikatakan tiada pendirian ....namun hakikatnya pokok lalang terlalu kuat bertahan mengharungi ribut taufan ..takan musnah dan mengalah sesenang semudah pokok kelapa yang rebah patah tumbang dilanda taufan ....namun LALANG tetap tak terusik kelembutan luaran yang ada inilah yang mendorong pokok lalang rebah patah ....kerana sikap lalang pastinya tidak melawan arus ...ikut kemana sahaja dengan sejuta strategi ....nah lalang tetap gah berdiri selepas taupan bahkan dengan taufan itulah juga kemampuan utuk lalang meluaskan empayarnya untuk terus merata diatas muka bumi ...bukan senang untuk musnahkan lalang ...kerana akar lalng begitu kuat ..dalaman lalang begitu kuat berpegang pada janji untuk terus bersama tanah ....tidak mungkir pada janjinya dengan tanah..utuk dipertahankan hakisan ..nak kalau nak dibicarakan tentang rahsia lalang terlalu banyak !
lalang dilihat tidak memberi apa apa manfaat pada kita ...sebab ..kita yang tak kreatif dan berfikir !!!
nah tgk bagi orang yang kreatif" -sumber: sadaufm.blogspot.com

Perhatikan. Setiap yang Allah jadikan ada kegunaan. Ada kebaikan, hatta nyamuk yang kecil kita kata hanya menyakitkan dan melemaskan jika nyamuk menggigit kita. Allah sudah datangkan pengajaran bagaimana Namrud mati hanya kerana seekor nyamuk.

Wassalam.

Comments

Assalamualaikum..

Allahuakbar !
bangun dari terlena..
lalang...begitu bnyk kebaikan tersirat..
Jazakillah atas perkongsian ini...
Srikandi permata,

Waaalaikumussalam.
Tentu kita melihat banyak [erkara dengan memerhati. :)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub