Skip to main content

Lihat Diri, Perhati Sekeliling

Pandangan hati itu yang hakiki, jika hati itu bersih.
Pemerhatian indera yang lima harus disokong oleh deria keenam iaitu hati. Ustaz Adli selalu bicarakan tentang "basiroh" atau pandangan hati. Apa yang kita lihat dengan mata kasar tidak hanya dilihat dengan pandangan mata yang kosong namun hadirkan hati dalam pandangan tersebut.

Hati.
hati.
hati.

Selalu dengar perihal hati namun setakat manakah hati itu hadir dalam setiap perbuatan seharian.

Ia sebuah persoalan. Nampak yang tiada, rasa tidak cukup dengan apa yang ada. Ya, proses pembaikan diri perlu dilakukan tanpa henti. Apabila kamu berhenti, kamu menyekat diri.

Bebaskan semuanya. Ya. Allah sedang mengajar untuk membebaskan semua itu... Bebaskan segala-galanya.... Allah sedang memberikan yang terbaik buat diri ini!

Menuding jari ke arah orang lain memang senang, namun menunjuk jari telunjuk kepada diri sendiri, siapakah atau berapa keratkah yang mampu melaksanakannya.
"Satu jari dituju tepat ke seseorang...
Satu jari yang menyalahkan orang lain...


Mungkin kau sendiri terlupa...
Yang kau punya empat jari...
Empat jari yang kau lipat...
Kau simpan...
Kau terlupa itu...
Empat jari yang kau simpan itu sebenarnya mengarah menuju tepat ke arah diri sendiri..." [sumber: tukang karut]
Masalah juga rasanya jika asyik nampak pada orang lain apa yang tiada kepada diri kita. Kerana itu dianjurkan untuk kita dalam hal dunia melihat sesuatu yang lebih rendah daripada kita namun dalam hal kebaikan melihat sesuatu yang lebih tinggi daripada kita.

Kita lebih hargai apa yang kita dapat setelah mencari daripada sesuatu yang kita dapat dengan senang lenang.
Ini kenyataan...

Allah.

Comments

Sang Pemikir said…
Tanda matinya hati, tidak berilmu. Sebab apa? Bila tak berilmu bagaiamana mahu beramal, dan jika tak beramal (atau beramal dengan cara yang salah) maka itulah penyebab hati menjadi gelap, ibarat lampu yang tak mampu menyuluh. Akibat rosak hati, rosaklah bukan sahaja pandangan, malah merebak kepada penyakit-penyakit anggota lain. Wallahu a'lam.
Sang Pemikir,

Terima kasih.
Pernah dengar ada orang kata: sebab sakitnya jasad adalah sebab rosaknya hati. (rohani.)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub