Skip to main content

Singgah Seketika

Lama.
Lama manuskrip tidak bertambah walau hanya sebaris tulisan.
Sengaja mendiamkan meski langsung tidak sibuk dengan apa-apa.
Tentang kelas fotografi.
Tentang kelas Jahili.
Tentang kelas Rhetoric.
Tentang kelas Ulum al-Quran.
Tentang kelas terjemahan.

Tentang bengkel bersama Fatimah Syarha dan Dr Farhan Hadi.
Tentang talk yang tidak tersangka akan bertemu Ummu Hani Abu Hassan.

...

Menghadiri bengkel penulisan menjadi aktiviti tahunan.
Hanya tulisan belum nampak jelmaannya.
Makin menumpul mata pena.
Itulah perlunya sekali sekala lapangkan diri ke sana,
Memang ketika duduk dalam bengkel semangat membara.
Keluar,
mujur sahaja ada catatan sedikit tertulis untuk diingat,
jika tidak terbang semua ilmu.

...

Insya Allah akan aku bercerita sedikit demi sedikit,
Sungguh rugi dibiarkan dalam buku kusam sahaja tulisan itu...
Tidak banyak sedikit punya manfaat...


Hari-hari aku hanya pandang kosong manuskrip ini,
Mahu menulis, tiada kata tertulis...

Comments

♥ Nur Hazlina Binti Mohd Fisol ♥ said…
Akakku, banyak yang boleh akak tuliskan :)

Manfaatkan segala pengalaman yang dilalui di taman Ilmu dan Budi nan indah itu! Sungguh, hati ini sudah tertaut dengan pertama kali kunjungan yang lalu, dikau yang sekian lama menjadi warga IIUM, pasti banyak perkara yang boleh dikongsikan! Teruskan menulis akak...

***Berbengkel dengan orang2 hebat, pasti ada tempiasnya :)

Insan kerdil yang amat yakin potensi penamu!

Ina nailofar.
:) banyak yang boleh ditulis, hanya belum tertulis...

***tempiasnya ada... geraknya tidak. BAgaimana tu?

Amin3... doakan. Akak juga yakin Ina sedang bergerak laju.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub