13 October 2011

Singgah Sebentar..

Singgah seketika sebelum menyambung kelas malam ini. Kelas fotografi untuk sesi kedua. Untuk minggu lepas, menuju Mid Valley yang tidak pernah aku jejaki untuk tandatangan kehadiran. Terima kasih Kak Husni temankan saya.

Hari Selasa dan Khamis aku tunggu untuk segera berakhir.. Empat kelas pada hari Selasa dan lima kelas pada hari Khamis. Ia tidak banyak namun cukuplah untuk aku yang mengambil sedikit cuma subjek bagi setiap semester. Memang banyak rehat daripada buat kerja dan masuk kelas dengar ustazah cakap..

Berulang-ulang. Insya Allah setiapnya ada sesuatu yang diambil.

tadi belajar syair jahili. Rasa zuuqnya apabila ustazah terangkan satu demi satu bait syair lengkap dengan peneranganya. Baru tahu apa sebenarnya makna di sebalik baris kata syair Imru Qais itu.. Sebelum ini hanya belajar matannya tanpa langsung tahu maksudnya... Syair jahili penuh dengan majazi, balaghi dan macam-macam yang perlukan fikiran kritikal dan mendalam untuk memahaminya. Lantaran kita bukanlah hidup pada zaman itu.

Subhanallah..

Teringat pula pernah ustaz Adli, pensyarah Rhetoric al-Quran dan Hadith bercerita bahawa orang Quraisy sudah diberikan persediaan yang cukup sebelum turunnya al-Quran. Kita tahu bahawa masyarakat Jahili terkenal dengan bahasa yang tinggi dan penuh sastera. Jadi, apabila Allah datangkan al-Quran, memang buat mereka terkedu! Allah berikan sesuatu yang melebih apa yang mereka ada.

Subhanallah..

Banyak kisah yang aku dapat sepanjang kelas... Hari demi hari walaupun yang banyaknya mendengar cerita, banyak yang dapat dikutip... Ada kesempatan aku menulis lagi di sini..

Sekian buat kali ini...

No comments: