Skip to main content

Singgah Sebentar..

Singgah seketika sebelum menyambung kelas malam ini. Kelas fotografi untuk sesi kedua. Untuk minggu lepas, menuju Mid Valley yang tidak pernah aku jejaki untuk tandatangan kehadiran. Terima kasih Kak Husni temankan saya.

Hari Selasa dan Khamis aku tunggu untuk segera berakhir.. Empat kelas pada hari Selasa dan lima kelas pada hari Khamis. Ia tidak banyak namun cukuplah untuk aku yang mengambil sedikit cuma subjek bagi setiap semester. Memang banyak rehat daripada buat kerja dan masuk kelas dengar ustazah cakap..

Berulang-ulang. Insya Allah setiapnya ada sesuatu yang diambil.

tadi belajar syair jahili. Rasa zuuqnya apabila ustazah terangkan satu demi satu bait syair lengkap dengan peneranganya. Baru tahu apa sebenarnya makna di sebalik baris kata syair Imru Qais itu.. Sebelum ini hanya belajar matannya tanpa langsung tahu maksudnya... Syair jahili penuh dengan majazi, balaghi dan macam-macam yang perlukan fikiran kritikal dan mendalam untuk memahaminya. Lantaran kita bukanlah hidup pada zaman itu.

Subhanallah..

Teringat pula pernah ustaz Adli, pensyarah Rhetoric al-Quran dan Hadith bercerita bahawa orang Quraisy sudah diberikan persediaan yang cukup sebelum turunnya al-Quran. Kita tahu bahawa masyarakat Jahili terkenal dengan bahasa yang tinggi dan penuh sastera. Jadi, apabila Allah datangkan al-Quran, memang buat mereka terkedu! Allah berikan sesuatu yang melebih apa yang mereka ada.

Subhanallah..

Banyak kisah yang aku dapat sepanjang kelas... Hari demi hari walaupun yang banyaknya mendengar cerita, banyak yang dapat dikutip... Ada kesempatan aku menulis lagi di sini..

Sekian buat kali ini...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub