05 August 2011

Semusim Bersama Seabad Terasa

Ditulis oleh: Jamilah Mohd Norddin
pengalaman semester pendek 2008 di CFS Nilai.




Kenangan Terindah

Belum puas bercuti, aku perlu pulang ke kampus, menyambung pengajian di sem tiga. Perasaan bercampur baur, antara suka dan duka. Rindukan teman sepengajian dan sayangkan cuti dua bulan berbaki. Langkah tetap aku teruskan. Tentu ada sesuatu berharga akan aku peroleh dalam sem ini.Aku semat azam. Biar apa yang jadi, diri tak boleh mengalah pada keadaan. Dalam kekurangan ada sesuatu yang tersimpan, yang mungkin kita tak perasan.

Hari pertama kelas sudah dimulakan, almaklumlah semester pendek, semuanya perlu dibereskan cepat. Kelas pertama kelas kalam(speaking), kena bertutur dalam bahasa Arab, memang aku dalam jurusan Arab. Semuanya malu-malu kucing untuk bertutur dalam bahasa Arab, tak ramai yang hadir. Hari pertama dah dapat assigment. Ustaz beritahu misi sepanjang sem ini yang perlu beliau capai, kami mendengar penuh tekun. Ustaz ini juga jurusan Arab daripada universiti yang sama dengan aku.

Esoknya, perbentangan pertama. Bersama tangan yang terketar-ketar dan persediaan yang kurang, aku dan kawan aku teruskan juga. Masih awal untuk Ustaz buat penilaian, biarlah dulu, mengambil masa untuk berubah. Hari seterusnya saban hari kami dihidangkan pelbagai ilmu baru dan motivasi. Tugasan dan perbentangan mengguankan power point, movie maker.kalimahnya membangkitkan semangat kami untuk bercakap, terutamanya aku, pelajar paling diam, aku berusaha bercakap, walaupun hanya sepatah dua. rakan-rakan mula menunjukkan bakat terpendam. Perbentangan yang menarik dan selalu dapat pujian Ustaz. Mumtaz. itu selalu Ustaz sebut bagi perbentangan yang bagus. Dalam diam aku menyimpan tekad.Suatu hari aku juga seperti mereka.

Dikerah hari-hari, kelas bertambah meriah. Gelagat pelajar lelaki yang ceria. Rakan-rakan yang bersemangat dan ustaz yang berdedikasi menjadikan sesi pembelajaran tidak membosankan. Aku membuat penilaian dalam diam. Semua orang mampu, asalkan beri peluang pada diri untuk buktikan. hari-hari Ustaz tanamkan semangat baru. Budak Arab lebih baik daripada jurusan lain!

Suatu hari, Ustaz kerahkan kami membuat drama yang melibatkan seisi kelas.Masa hanya tiga hari untuk membuat persiapan. Akhirnya berlalu sudah lakonan yang dilaksanakan tanpa latihan dan persiapan rapi. Alhamdulillah, kawan-kawan memang berbakat. Ustaz sendiri mengakui dan tak menjangka sebaik itu.

Macam-macam ustaz berikan pada kami. Pelajaran, semangat, ubah persepsi yang tak terbayar. ALLAH hantar Ustaz sebagai perantara untuk kami buktikan kemampuan. Semuanya dari ALLAH melalui Ustaz. Kami hargai jasanya.



Namanya ustaz Azlan

Satu pengalaman yang aku tak lupa sampai bila-bila.Aku dapat tugasan bentangkan tokoh yang kita suka. Tajuk yang menarik. Aku pilih Faisal Tehrani, penulis yang aku gilai tulisannya. Aku siapkan power point, movie maker, aku tanamkan pada diri aku boleh buat, aku cuba buat latihan, aku minta semangat dari teman-teman rapat, aku usaha buat yang terbaik. Alhamdulillah, aku dapat laksanakan. Aku berjaya kali ini. Ustaz cakap, kali pertama aku cakap dengan yakin.Ya, kita mampu. Asal kita usaha, doa kemudian kita tawakal pada ALLAH. Malam jamuan terakhir, aku terharu dengar ustaz cakap. Ya, ustaz kata dulu aku nampak seperti orang yang tiada idea kerana terlalu pendiam, dan akhirnya sedikit terhakis pada akhir kelas. Bukan aku seorang, kawan-kawan lebih lagi ketara perubahan mereka.Terima kasih, ustaz. Alhamdulillah.

Kepada teman-teman seperjuangan, teruskan perjuangan kalian memartabatkan Bahasa Al-Quran. Walaupun minoriti, kita juga boleh. Tak rugi belajar bahasa, belajar bahasa kita belajar mengenal bangsa. "bahasa jiwa bangsa." Terima kasih teman atas segalanya. Terima kasih Ustaz atas pertemuan ini. Doakan kami berjaya Dunia Akhirat. Memori bersama kalian di sem tiga akan aku kenang selamanya. kalian inspirasiku.

Catatan ditulis pada tahun 2009.

No comments: