Skip to main content

Tulisan Yang Berbicara...





Tulis tepian muara dalam blognya: 

cermatlah dengan ribuan mata
terlahir dari celah jemarimu.
Ratusan setelah jasadmu pulang
ribuan itu tetap kan berkeliaran.

dengannya
kemanusiaan memandang kehidup
a
n.


jangan mengarang sesuatu yang tidak mesra dengan diri!
Jangan mengarang sesuatu yang jauh daripada diri!
Jangan cuba mengarang sesuatu yang besar lagi agung, tetapi tidak terjangkau oleh akal budi dan hati nurani diri.
Karanglah sesuatu yang dekat dengan diri, meskipun ia hanya tentang seekor cicak atau seorang tua yang sedang menunggu kematian atau sebaliknya -kematianlah yang menunggunya.


(shahnon Ahmad: weltanschauung satu perjalanan kreatif: m/s 8) 


...dalam istilah konvensional, penyair dikenal sebagai poet.
Penulis cerpen dikenali sebagai cerpenis.
Penulis drama sebagai playright.
Penulis novel sebagai novelis.
Penulis esei sebagai eseis.
Pengkritik sebagai critic. 


Tetapi...


Dalam kerangka keislaman semuanya dengan satu nama: al-Adib (panggilan hormat bagi cendekiawan Islam yang dunia pemikiran dan pengkaryaannya berada dalam ruang lingkup persuratan tadi. (cerpen, drama, novel, esei, kritikan)...


(dipetik daripada kertas kerja A. Aziz Deraman bertajuk Persuratan Pembangunan Ummah: antara Tasawur Islami dan al-Adib Rabbani. (m/s 55)


***

Lalu, dua bicara yang aku petik daripada dua buah buku yang cuba aku baca (walaupun tentunya tidak semua aku hadam) seakan menyentak semula anggota dalam diri. Cuba untuk meneliti baris-baris kata yang ditulis Prof Emeritus Shahnon Ahmad seputar keterlibatannya dalam dunia sastera yang sudah melalui sebuah perjalanan yang panjang... sepadan usianya sekarang...

Perjalanan yang menemukan beliau dengan makna yang dicari dalam penulisan. Penulisan yang mendekatkan diri dengan Allah...

Ia bukan satu perjalanan singkat. Aku tahu tahu. Banyak sekali ranjau dan duri yang terlekat di kaki dan ombak tsunami yang melanda... akhirnya menemukan penulisan dengan makna yang dicari. 

Dalam catatan kedua itu, antara isi artikel itu lagi yang membuatkan aku malu dengan diri sendiri apabila pengarang -A.Aziz Deramana menyatakan yang perlunya seseorang menguasai bahasa Arab untuk lebih memahami dua pegangan hidup Muslim -al-Quran dan Hadith- . Terutamanya ilmu Balaghah yang banyak merungkai makna berlapis dalam ayat-ayat al-Quran... 

Bukankah Allah meletakkan kamu pada tempat yang baik? Diberinya peluang untuk mempelajari bahasa Al-Quran. Diletakkan kamu di sini. Sesungguhnya peluang ini hanya datang sekali. Manfaatkan wahai diri.

Jika kamu berpeluang belajar bahasa Arab, rebutlah peluang itu. Belajar agar mudah untuk faham kalam Allah. Bahasa yang Allah ungkap tidak bisa kita faham andai hanya baca tanpa  tahu maknanya... Subhanallah.. Engkaulah Yang Maha Mengetahui... 

Marilah wahai diri yang masih bisa belajar, rebutlah peluang. Jika banyak yang sudah kau lepaskan, jangan lepaskan peluang ini..

Sesungguhnya,
siapakah lagi hari ini yang mengenal Syeikh Daud bin Abdullah al-Fatani, Syeikh Ahmad Muhammad Said, Tuk Kenali, Tok Ku Pulau Manis, Syeikh Hamzah al-Fansuri...

Malah,
berapakah ramaikah yang masih ingat akan karya abuya Hamka yang tiap baris katanya menyentap hati-hati yang sentiasa mahu lena. Beliau yang bukan hanya ulama' namun bisa menulis novel yang subhanallah... 

Kini,
Siapakah lagi yang peduli?

Atau hanya mengenal Sheakspears, dan seangkatan dengannya..
yang punya akidah berbeza..

Kembalilah...

Dunia al-adabiah yang kontang dan kemarau perlukan siraman hujan jiwa-jiwa muda yang sedar bahawa Islam itu cantik dan kita boleh juga menggambarkan kecantikan itu dengan penulisan... bukan hanya penulisan namun setiap cabang seni yang Allah pinjamkan... fotografi, muzik, lukisan.. banyak..

demikian, kalamku mahu bicara...
D-4-4-A @ SAFF UIAM.
~Semoga tulisan ini mengingatkan diri sendiri. 

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub