Skip to main content

Selamat Tinggal dan Selamat Bertemu...

sehijau warna daun.
Tiga minggu aku bercuti. Sebermula tarikh kembali ke kampung pada 17 April 2011 hingga 8 Mei 2011, aku hanya mengurung diri di dalam bilik. Berada dalam kesibukan keluarga membuat persiapan untuk majlis pernikahan kakakku yang keempat, aku masih setia mengetuk papan kekunci. Paling kurang, apabila tiada laptop di rumah ini, aku membuka novel. Mengulang baca beberapa buah novel kegemaran yang tersimpan dalam almari kaca. Tidak rugi mengulang baca, pasti ada input baru yang diperoleh usai mengulang satu demi satu novel. Namun aktiviti ini hanya berjalan ketika aku bersendirian tanpa lappy di sisi. Jika tidak, pastinya kerjaku mengetuk papan kekunci, berenang di dunia maya, atau mengedit merosakkan gambar.

Memandangkan aku sudah mahu kembali ke Kampung Gombak, mahu juga aku mengimbas kembali melihat 'pembaziran masa cuti' yang telah aku lakukan tiga minggu di kampung.

  • BACA NOVEL
  • MELAYARI INTERNET
  • MAIN GAME
  • TIDUR. BANGUN. TIDUR. REHAT. MAKAN. TIDUR.
  • KE SUNGAI PETANI
  • KE SELAMA
  • MENGEDIT...
Nampaknya tiga minggu bercuti hanya ini beberapa aktiviti yang aku lakukan. Memang satu pembaziran masa bagi yang tahu menghargai berharganya masa yang berlalu. Sesungguhnya kesempatan yang ada, masa yang telah berlalu masa bisa dipusing semula. Sudah berlalu, maka, terimalah hakikat yang kamu sebenarnya sudah bazirkan tiga minggu percutian ini. Membina badan ada juga rasanya.

Kembali ke kampung Gombak, aku hanya mengambil satu subjek untuk semester pendek ini. Tidak terdaya untuk aku menyesakkan kepala dengan mengambil risiko lagi. Cukuplah berendam air mata semester lepas dengan perangai tidak semenggah yang dilakukan diri sendir. Malu jika dikenang-kenang kembali. Mungkin nanti aku perlu menuliskannya kembali agar aku ingat apabila aku baca dan baca semula.

Tidak kisahlah jika orang mahu kata yang aku bazirkan masa dengan mengambil subjek yang sangat sedikit. Kemampuan aku tidak sama dengan orang lain. (huh, manjakan sangat diri sendiri.) Menerima dan cuba berinjak daripada satu titik menuju satu titik supaya kelak aku juga sampai ke garis penamat. Aku sudah tidak kisah meskipun terlambat aku pergerakan aku seperti siput berjalan, asal aku bergerak. Bergerak dan tidak matikan diri sendiri sebelum masanya.

Cukuplah sekali.

Baik, kita mulakan cerita baru. Jika dilihat, ditilik dan direnung, kegagalan yang berlaku bukan kerana 'kebodohan' namun sikap 'bena tak bena' diri sendiri. Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasih seseorang melainkan dia berusaha untuk mengubah nasib dirinya sendiri.

Allah beri yang terbaik untuk kita, bukan semua kesukaan, malah yang TERBAIK.

Fighting!!!

Qamar Jamilah/9.40p.m/6.5.2010

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub