Skip to main content

update juga.


menulis juga akhirnya. Hanya sehari saya dapat bertahan untuk privatekan blog ini, lalu hari ini saya biarkan ia terus bersuara. Sungguh saya tetap mahu menukil kata walaupun ia hanya sebuah coretan mainan perasaan seorang saya...

Semalam berlalu dengan perlbagai rasa yang bermain dalam jiwa. Sekejap ia pergi sekejap ia kembali lalu aku hanya membiarkan kaki untuk terus melangkah. Semuanya berakhir kini aku sedia menghadapi walau apa yang terjadi. Pertemuan yang  menyebabkan aku mahu lari ke tebing tinggi dan menjerit sekuat hati, penerimaan surat cinta yang menambah luka pada hati seseorang, kebaikan para pendidik.. sahabat yang terus berdiri di sisi dan membantu hingga semuanya selesai..

akhirnya saya sudah menyusahkan semua orang.....

semua orang..

semua orang...

perasaan itu yang bermain biarkan saya luah dengan aksara lantaran mulut ini terkunci untuk bicara. Hanya ucapan terima kasih tidak terkira kerana kalian sangat mengambil berat sedangkan diri hanya mahu ia berlalu seperti angin nasim yang lembut menghembus... 

terima kasih, terima kasih dan terima kasih buat kalian yang tidak henti mahukan semuanya berakhir. Sesungguhnya saya tahu bahawa semuanya saya tidak layak untuk lalui namun masalah yang saya cipta kalian pula yang perlu fikirkaan dan bergerak sini sana sinun untuk selesaikan. maaf kerana saya sudah menambah beban kalian.

sesaat kita keluar semalam daripada sesi yang saya sangat tidak mahu hadiri itu, semuanya seakan melayang daripada diri ini. Ingin sahaja saya lari meninggalkan semua dan mencurahkan dengan lelehan air mata, namun terima kasih dengan perhatian kalian hingga saya dapat mempertahankan air mata daripada gugur.... Kerasnya sekeping hati itu.. Lalu saya hanya biarkan jasad ini bergerak... sedang hati saya sudah dibawa lari.............. jauh.

saya tidak sanggup memandang wajah ustaz. Saya tidak kuat pun untuk melalui. Saya hanya mahu lari. 

Memang saya sudah menyusahkan orang di sana dan orang di sini.  

Saya segan memandang mata-mata yang sangat baik itu. Saya sudah menyusahlan dan mencuri masa berharga mereka... Tetapi sebenarnya saya buntu dengan apa yang saya lakukan. Saya hanya mengikut hati.. Benarlah, jika hati itu kotor, penilaian yang baik tidak mampu dilakukan dan ia akan hanya memikirkan sesuatu yang buruk.

perangai yang buruk...

"ini kali pertama budak ... kena barred." Saya terdiam di situ. Buat muka toya seakan bukan saya yang dimaksudkan dan membiarkan teman saya bicara semuanya. Saya sudah tidak rasa apa-apa. Kerana bukan kesalahan yang dilakukan orang lain, tetapi diri saya sendiri. Biarlah semuanya masuk dan tidak melekat dalam diri saya. 

"Hebat kan budak tu, mesti dia suka tinggal di UIA." Haha. Aku ketawa dalam hati. Memang saya 'suka' sangat nak tinggal lama-lama di UIA. Biar tua di sini pun tak apa (dalam kurungan)

akhirnya hari ini semuanya selesai. saya tidak tahu bagaimana untuk berterima kasih pada teman yang saya susahkan itu...  hanya kalimah maaf yang mampu saya katakan.

...
saya pun tak tahu apa yang saya tulis. jangan tanya apa-apa. saya tulis apa yang saya nak tulis. entah betul entah tidak. biar semua rasa itu pergi dan saya bebas di sini. nanti tentu mereka akan telefon dan tanya apa yang aku lakukan di sini. dan aku akan diam membisu. oh, anakmu ini tidak baik, ayah...

kamu, kamu maaf sangat-sangat menyusahkan kalian....

jika tidak saya hanya akan biarkan ia berlalu................... dan ..... tamatlah semuanya.
.....

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub