Skip to main content

tentang hujan, aku, dan kelas parenting

Hujan sering jadi modal cerita.
(1) Semalam Jumaat yang sangat redup dengan hujan yang mencurah sedari pagi santak malam. Alhamdulillah, dalam renyai dapat juga apa yang dihajat di hati. Tertunai juga apa yang mahu dilakukan untuk diri.

Semalam memandang hujan yang enggan berhenti sedari pagi sampai malam. Petang semalam sangat redup dan nyaman. Aku suka suasana itu. Aku suka memandang hujan yang jatuh daripada langit yang sebenarnya sangat jauh namun sampai ke bumi menjadi air jernih.


Teringin mahu main hujan.


Macam zaman kanak-kanak. Ketika pulang dari sekolah berbasikal seorang diri dalam hujan hingga basah semua buku. Ketika itu terasa susah namun apabila besar dan teringat semua yang dilalui ketika muda, itulah yang paling indah. Zaman kanak-kanak sering membuatkan kita senyum kembali.

dulu ketika kecil boleh main sampan yang dibuat dengan kertas dan lemparkan melalui tingkap rumah. Boleh turun ke halaman rumah dan mandi hujan bersama teman berjiran.

Kini, hujan hanya dijadikan alasan untuk berkurung dalam diri. Hanya boleh pandang rintiknya melalui jendela.


Hujan membawa banyak cerita. Jika belajar bayan, hujan dikaitkan dengan rezeki.
Hujan yang menyuburkan tanaman.
hujan....


banyak kisah tentang hujan yang tentu tidak dapat dicerita. (teringin mahu mengabadikan titisan hujan dalam kamera namun tidak pernah dapat.)





(2) Sesungguhnya "what you give you get back" memang sering memberi kesan dalam diri. Belajarlah untuk memberi nescaya Allah akan lapangkan dan mudahkan jalanmu untuk melakukan apa sahaja. Walau kamu terasa sangat tidak mampu untuk melakukan sesuatu, yakinlah dengan pemberian daripada Allah yang sangat besar dan tidak mampu diberi oleh semua manusia. Siapakah yang lebih besar anugerahnya selain Allah? Ah, sangat senang untuk berkata namun bagaimana menjadikan ia nyata?

Ada ketika, Allah akan hadirkan pertolongan secara kita tidak sangka ketika kita perlukan pertolongan. Maha Baiknya Allah yang sentiasa menolong hamba-Nya. Sedang hamba sering melupakan apa yang Allah berikan kepadanya.

(3) Hari ini dalam kelas parenting belajar tentang tanggungjawab seorang ibu bapa terhadap anaknya. Banyaklah yang dihurai oleh dr Salih, namun kesimpulan yang dapat saya lakukan ialah jadilah ibu bapa yang baik untuk membentuk anak-anak yang baik. Anak-anak tidak belajar dengan larangan kita itu dan ini namun mereka akan ikut apa yang dilakukan oleh ibu dan ayah mereka. Rumah yang baik itu bukanlah semestinya punya tivi skrin besar namun betapa islaminya rumah itu dengan menghidupkan Islam dan rumah tangga. Semuanya bermula sebelum seseorang itu berkahwin hinggalah akhir hayatnya. ada ayat yang saya ingat: "Jika ibu bapa solekannya seperti kartun barbie, jangan dimimpi anak menjadi Rabiah al-Adawiyah."

Cukuplah dahulu saya mencoret di sini.. Wassalam.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub