Skip to main content

...dan yang sebenarnya




Kamu seperti permata
Seandainya kamu melihat diri kamu, lihatlah dengan siapa kamu bersahabat.
Lantaran sahabat itu ibarat cermin yang mereflekkan kembali siapakah kamu yang sebenarnya,
Kamu bisa berbohong dengan sahabat namun hidup kamu tidak akan tenang,
Kamu boleh berpura-pura dengan sahabat namun kamu akan resah.

Perngertian sahabat bagiku mungkin tidak seperti mereka mengenal sahabat mereka,
Yang sentiasa boleh membimbing mereka menuju jalan yang benar,
kadang terlalu mengharap akan membuahkan sebuah kekcewaan,
lalu, berusahalah untuk menerima.

Katamu semalam aku terima dan aku perhati,
Sesungguhnya diri ini perlukan semangat berterusan,
Lantaran hujanan semanangat yang diberi dia suatu hari sudah luntur,
Lalu aku kembali ke daerdah lama.

Daerah yang menjadikan aku bukan diriku yang sebenar,
Namun aku cuba tersenyum walaupun aku tidak bisa bicara dan sembunyi rasa resah itu,
Ia terlihat di mana-mana dan debar dalam dada seakan ombak yang tidak kasihankan pantai,
Mendebur laju...
Selaju air yang mula menuruni pipi kala teringat apa yang sudah aku lakukan kepadamu...

Persahabatan tidak dapat diukur menggunakan skala hakiki,
Lantaran ia sebuah jambatan hati,
Yang terjelma daripada sebuah keselesaan dan perasaan ingin memberi,
Lantaran diri merasakan yang mana bisa aku berdiri sendiri,
Walau cuba berkali..

Dalam aku bersembunyi,
Banyak kenangan menjengah sanubari,
Sampai air mata mengalir di pipi,
Namun hanya satu hari,
Esoknya aku lupa diri..

Namun pada sebuah persahabatan yang Allah aturkan itu,
Seakan terantai namamu pada hati,
Sayang yang tidak terucap pada diri,
Namun kukuh dalam hati.

Kerana aku bukan seorang pemberi sejati...


Jamilah Mohd Norddin
ITD@15.3.2011
Bicara aku untuk kamu...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub