Skip to main content

.tutup cerita..

Pintu taubat masih terbuka...
Terfikir-fikir entah apa sebenarnya yang sudah saya rapukan lewat sesawang ini. Kadang terkenang yang diri sebenarnya sudah terlalu banyak mengeluh dengan SEDIKIT ujian yang Allah turunkan sama ada dalam bentuk kesenangan atau kesedihan dalam diri. Hanya sedikit namun tidak berjaya untuk mengharungi.

Saya lemah dan tidak menghargai kekuatan yang Allah hadirkan dalam setiap jasad insan.

Sifat hambakah begitu?

Dahulu, saat kecil, Allah menguji dengan ujian lain, diberikan kerana sesuai dengan keadaan ketika itu. Maka, sekarang ujian itu tentu berbeda kerana keadaan yang sedang dijalani sekarang bukanlah sama seperti hari semalam.

Teringat tidak mungkin pernah suatu hati, dalam sedar atau tidak diri pernah berdoa sesuatu yang apabila terjadi,  terasa yang kenapa Allah takdirkan ini untuk aku? Sedangkan pernah kita berdoa sama ada dalam sedar atau tidak mahukan ia berlaku. Apa-apa sahaja.

Bukanlah semua kalam yang kita lafazkan itu suatu doa?

Kata-kata yang kita lafazkan untuk orang lain itu juga doa. Doa baik. Doa tidak baik. Tidak mustahil ia akan kembali kepada diri yang berkata itu.

Takut.

Pada bicara dan ingatan dalam diri sendiri.

Benar saya bukannya baik daripada segala hal dan lompong itu besar untuk dibaiki.

Tapi Allah sentiasa buka peluang untuk kita bertaubat, kan? Selagi Allah belum tutup pintu taubat kala nyawa hampir dicabut.

...Mahu tutup cerita namun tidak berhenti bercerita.Adakah nanti kata-kata yang pernah aku ucapkan akan jadi sesalan kala ia terjadi? Mungkin kala itu tidak terlintas langsung yang sebenarnya diri pernah menuturkan ia, namun terlajak kata mana bisa diundur semula.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub