Skip to main content

dia atau aku?




Antara dua. [kredit gambar]
Asma' tunduk. Matanya tidak dapat bertentang dengan sahabatnya itu. Ternyata rasa bersalah tetap menyelubungi diri. 




"Sahabat apakah aku yang tidak dapat membantu sahabatnya dalam kesusahan."




Perkara yang diminta tolong mudah. Temankan Insyira ke majlis ilmu. Namun Asma' menolak. Alasannya kerana ada assignment untuk disiapkan.



***


Situasi ini berlaku dalam kehidupan seharian kita. Saya dan kamu juga dia. Ada ketika kita menolak permintaan orang lain sedangkan kita mampu memenuhi permintaan sahabat kita ini. Saya sama sekali tidak akan menyalahkan sahabat itu yang pasti tahu mana lebih penting untuk dirinya.


Saya sendiri juga begitu. Apabila angin saya bukan pada arah yang betul saya akan bersembunyi dalam bilik tanpa mahu bertemu dengan sesiapa. Kemudiannya pasti ada sesalan apabila ada perkara yang saya sudah terlepas pandang.


Apa sangatlah dengan memenuhi permintaannya jika saya sebenarnya tiada sebarang keuzuran lain untuk tidak membantunya. Percayalah bahawa selagi  mana kita membantu orang akan ada juga pertolongan untuk kita.


Pernahkah kadang kita belajar sedikit kerana kita peruntukkan masa untuk orang lain tetapi kita cepat faham?
Sedang pada masa yang lain kita belajar tiga jam berperah otak mahu faham apa yang tertulis dalam buku namun kosong!


Bukankah sifir kehidupan itu kita dapat apa yang kita berikan pada orang?


Catatan ini untuk diri saya sendiri. Masalah kita sebenarnya bukan masa yang tidak cukup namun kita yang tidak bijak menguruskan masa 24 jam yang Allah berikan pada kita. Lihat seperti saya sendiri yang sentiasa ada masa hari-hari untuk menulis entri baru namun belum tentu ada masa untuk mengulangkaji sedangkan tugas utama seorang pelajar itu belajar dan mengkaji.


Baik.


Semuanya terpulang kepada diri yang menjadi pengurus kepada jasad itu. Baik jalan yang dipilih maka baiklah jalannya. Buruk jalan yang dipilih maka fikirkanlah akibatnya!


Antara sahabat atau diri sendiri, kitalah yang membuat pilihan.


Catatan kecil: Sebenarnya kata-kata sahabat saya ini menusuk kalbu dan mahu saya kongsikan dengan kalian. Sahabat yang baik itu bukan hanya bersama sahabatnya namun boleh mengjak sahabatnya melakukan kebaikan dan menegur kesalahan sahabatnya. Ada berani??? Tidak cukup baik tu...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub