Skip to main content

..cetusan kata di pagi hari..

Guru itu laut yang setia!
Benarkah sebenarnya apa yang kita cakapkan itu yang akan kita dapat semula?
Benarkah semua kebaikan akan dibalas dengan kebaikan? 
Benarkah semua orang mampu jujur?

Haha, soalan sengal apakah? Sebenarnya saya tidak pasti apakah yang mahu saya contengkan menjadi bait-bait kata. Namun saya tetap masih menconteng dan bermain dengan kata-kata supaya jemari saya tidak terlalu kerasa. (walaupun ada ketikanya apa yang saya tulis adalah pengulangan idea yang datang dalam diri.)

Jika kita melakukan sesuatu dengan mengharapkan balasan, rasa bahagia tidak datang. Jika kita memberi sesuatu supaya dilihat kita rasa derita. Sesungguhnya rasa ikhlas itu walaupun senang dilafaz di bibir bukanlah mudah sebenarnya. Orang yang bahagia ialah membiarkan semua pemberiannya berlalu seperti air sungai yang mengalir.

Hm, agaknya kerana itulah dalam bahasa arab, ketika saya belajar tasybih (dalam balaghah) mereka mengumpamakan seorang guru dan laut.

Laut itu luas.
Laut tidak kisah dan setia memberi.
Laut itu banyak fungsinya.
Laut yang tidak kisah walaupun pemberiannya terbalas dengan pencemaran dan ada kalanya ada tumpahan minyak.
Laut itu setia.

Begitulah seorang guru yang tidak mengenal penat mengajar anak bangsa. Hm, seronok juga menjadi seorang guru namun ada suara dalam diri yang menidakkan supaya aku tidak bergelar seorang guru. Namun siapa yang tahu andai kelak aku bergelar seorang guru!

Insya Allah.

Haha, mudah benar aku berkata-kata namun sebenarnya menzahirkan perkataan itulah yang lebih penting.

Nota:
Kredit gambar: http://browse.deviantart.com/?q=sea&order=9&offset=48#/d1ne7nh

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub