Skip to main content

Benam

Pagi ini bangun dengan semangat penuh dalam jiwa. Sudah saya padamkan semua kelukaan yang terasa dalam diri semalam walaupun tidur tidaklah selena mana apabila hampir setiap jam terjaga dan mimpi yang bersambung seakan tidak mahu berhenti. Yang penting pagi ini saya mampu dengan penuh semangat dalam diri untuk meneruskan langkah.

Benarlah dalam setiap kesedihan Allah akan berikan pula kegembiraan yang kadang kita tidak jangka dan hari-hari kamu itu laluilah dengan rasa syukur dan riang kerana Allah sudah berikan yang terbaik untuk diri.

Kesat air mata semalam. Lupakan apa yang berlaku. Yang pasti semakin kamu menjauhi Allah semakin tidak tenang rasa hati dan kamu tidak mampu untuk bergerak dan tersenyum riang.

Kasih sayang Allah itu bukan hanya diberi pada senyuman, namun kala sakit dan sedih mendatangi diri, ada satu anugerah yang tidak mampu dirasa oleh sesiapa. Nikmat syukur dan rasa mahu ada dekat-dekat dengan Allah. Kita akan rasa yang betapa jauh kita dengan Allah lalu Allah beri signal supaya kita berpatah balik. -saya, ini catatan saya-

Janganlah kamu wahai diri terasa apa yang Allah berikan itu satu beban yang tidak tertanggung walau ada kala terasa sudah kalah untuk melawan. Namun percayalah yang Allah berikan ujian itu sememangnya untuk diri kita dan tidak Allah bebankan sesuatu yang tidak mampu ditanggung.

Manis dalam kepahitan!

Hidup ini jika semuanya madu tidak terasa gembiranya juga. Yang penting diri masih ada rasa mahu dekat dengan Allah dan tidak lupakan Allah terutamanya ketika senang.

Sudah!

Aku mahu benamkan semua rasa. Biar jasad terus bergerak walau roh itu sebenarnya sedang 'pengsan'. Nanti semoga apabila ia sedar semangat terus membara dalam diri.

Sekian,

Contengan merapu-meraban-entahapaapa.

Nota:
1. Kredit gambar: Google

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub