Skip to main content

alkisah buku bayan.




Bazar Masjid India. (kredit gambar)
Hari Sabtu ke kelas parenting untuk pertama kali. Sudah namanya kelas parenting akhirnya hari pertama ini kami diprovok untuk berfikir tentang perkahwinan. Oh, memang semua yang ustaz cakapkan itu benar namun kata orang belum sampai seru.



Kata ustaz kita ini sudah separuh usia, apanya belum kahwin. Sepatutnya setelah kamu baligh sudah fikir tentang kahwin. Masalah duit atau apa sebenarnya alasan. Bagaimana kalau kamu mati sedang tiada waris yang ditinggalkan? Bukankah boleh terputus amalan?



Hm.



Angguk!



Diam!



Okey, sengaja saya mulakan dengan kisah itu. Sebenarnya saya mahu menconteng tentang buku bayan yang sepatutnya sudah saya fotostat. Berlagaknya saya mahu beli buku yang asli namun akhirnya sampai hari ini (setelah lima minggu) saya belum miliki buku.



Oh, orang lain sudah banyak belajar saya masih termemung ketika dalam kelas.



Bayangkan petang ini dalam keadaan kepala masih meren sebab baru bangun tidur saya ke Jalan Masjid India yang manusianya sudah padat seperti Rapid ketika waktu kemuncak, saya meredah lautan itu seorang diri. Oh, Kerana mencari sebuah buku bayan.



Ke pustaka Mu'min, tiada. Ke Kedai yang biasa saya pergi juga tiada. Ditemukan dengan kedai baru juga tiada. Ke Fajar Ulung di Ong Tai Kim juga tiada. Mustahil pula mahu dicari di Popular, MPH atau Kinokuniya. Hm.



Akhirnya saya hanya pulang dengan tangan kosong.



Apa faedahnya?



Saya tahu lagi satu kedai menjual buku Arab di Masjid India.



Okey.



Sudah saya merapu pagi ini. Mahu mendengar taujihat cikgu Roslimna pula dalam kelas bahasa Melayu.



=)

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub