Skip to main content

Kenangan.




Mencetus Ingatan.

 Terasa ada lantunan memori lama datang dalam diri ketika membaca "Travelog Cinta Abadi" ini. Sungguh-Sungguh terbayang pula zaman anak kecil bergelar budak kampung. Sambil membaca teringatkan zaman itu..

Aliran ceritanya yang mengalir pada satu demi satu kisah yang dipaparkan menjadikan aku teruskan pembacaan hingga selesai. Aiskrim Malaysia, Kekabu, pucuk paku, lepat, pen pals... catatan kenangan yang dicatatkan dalam Roza Roslan dalam bukunya ini nyata mengembalikan kenangan itu... Tidak sabar menantikan jilid kedua catatan kenangan pula diterbitkan.

Maka, aku contengkan pula cebisan kenangan dalam Manuskrip Bawah Meja ini.. versi Jamilah...

*******************************************************************************
Ais krim Malaysia.
Saya tidak ingat bilakah saya mula mula mengenal batang aiskrim Malaysia yang berharga 10 sen sebatang ini.  Ketika itu tiada peti ais lagi dalam rumah sendiri. Jiran yang menjual aiskrim Malaysia dengan pelbagai perisa terutamanya oren dan milo sering menjadi sasaran untuk saya membeli. Di kedai runcit kampung juga ada menjualnya.

Memang sedap terutama menghisapnya ketika panas terik.

Apabila diganti dengan aiskrim jenama lain yang berharga RM1.00 dan ke atas tidak sama dengan keenakan aiskrim Malaysia yang hanya menggunakan air milo asli. Ketika aku ada juga aiskrim panjang seperti aiskrim  yang tidak silap namanya ais pop. Disebabkan isinya adalah pewarna rasanya tidaklah seasli aiskrim malaysia buatan sendiri.

Saya masih ingat ketika balik belajar mengaji di kampung sebelah, pasti akan dibeli aiskrim Malaysia ini sebagai bekal dalam perjalanan pulang.

Menunggang basikal sambil sebelah tangan dilepaskan untuk menghisap aiskrim Malaysia.

Manisnya...

Kekabu
Lihat nama kampung saya. "Kampung Bukit Kabu." Namun jangan pula diingat di kampung ini banyak pokok kabu yang ditanam. Dulu, depan rumah saya, ada pokok kabu yang bukan milik kami. Saya masih ingat ketika musim buah kabu pecah, dan kekabunya berterbangan, memang seronok. Memutih sahaja.

Maka, ketika itu saya mengikut Mak ke sawah yang kami panggil kepala bendang bagi menguktip buah kabu. Buahnya akan dipecahkan bagi mengeluarkan putih kekabu itu dan bijinya, lalu dijemur di bawah mentari terik. Kemudian, asingkan biji kekabu bagi dan diisi dalam kain batik.

Apabila ada keperluan -biasanya untuk membuat bantal dan tilam- maka, itulah gunanya kekabu tadi. Memang enak tidur beralaskan bantal buatan sendiri. Tidak perlu dibeli. 

Sekarang rasanya pokok kabu depan rumah ini tidak berbuah lagi. Dan generasi akan datang mungkin tidak mengenal apakah itu kabu? Yang tahu hanyalah kapas...

Pucuk Paku
Memang sedap nasi berulamkan pucuk paku. Tumbuhnya hanya meliar di paya-paya dan dikutip percuma. Cuma dahulu saya tidak pandai makan makanan hutan. Oh, saya jarang makan sayur. Pucuk paku sedap jika dimasak lemah. Ummph.... Terkecur pula rasanya.
Ada lagi tumbuhan hutan yang saya sendiri tidak kenal, namun punya khasiat sendiri. Pokok seperti pucuk kaduk, kapal terbang, mengkudu, pucuk sekentut, dan banyak lagi tumbuhan yang saya tidak kenal adalah ulam yang punya khasiat yang baik buat tubuh. 

Lepat
 ada lepat pisang, lepat ubi kayu, dan paling aku suka lepat liat. Lepat liat ini menggunakan tepung pulut dan agak liat. Terasa seperti makan chewing gum dan intinya adalah kelapa yang diparut dan garam. Memang sedap. Biasanya jika dibuat lepat pisang, akan ada juga beberapa biji lepat liat. Jika dimasak malam, esoknya baru dimakan. 

Pen pals.
 Melihat kakak yang ada orang menghantar surat untuk berkenalan, saya juga mahu. Maka, saya cari nama-nama di Didik dan Dewan Siswa untuk saya jadikan kenalan.Kak Halimatul Asrah merupakan teman pena pertama.

Teruja mendapat balasan, saya menghantar alamat ke Didik dan Dewan Siswa. Hasilnya, adalah surat-surat yang sampai ke rumah untuk berkenalan. Ketika itu, bukan zaman facebooking dan blogging dan sesaat sahaja sampai seluruh dunia.

Nostalgia menulis surat tetap terpahat. Kini semuanya sudah terputus hubungan melainkan seorang yang ditakdirkan satu universiti.

Zaman kanak-kanak tanpa masalah melilit dan yang difikirkan hanyalah sebuah keseronokan menikmati hari. Sungguh, masa yang Allah pinjamkan itu mana biisa diulang. Hanya kita boleh kembali sejenak dan ingat semula kenangan yang pernah tercipta lalu memikirkan betapa kasih Allah masih kekal buat kita.

Betapa seorang yang bernama Ayah bonda, Abi Ummi, Papa Mama tidak pernah mengeluh demi membesarkan zuriat mereka.. Kita... 

Sungguh benarlah pada setiap yang berlaku punya ibrah.

***************************************************************************
 Kembali ke zaman sekarang. 

Sudah sedekad zaman itu aku tinggalkan dan tidak semua dapat diimbau ketika aku cuba kembali ke daerah itu. Hanya kita berharap agar cebisa-cebisan rindu akan terus bersatu membentuk satu semangat yang menjadikan kita bersemangat untuk meneruskan musafir di bumi Allah.

Sungguh, perjalanan kita tidak diketahui manakah titik nihayahnya.

Wassalam...

Nota Sebelum Titik:Kata Imam Ghazali yang paling jauh itu masa yang berlalu.

Qamar Jamilah, Mahang,
1.54a.m @ 26-11-2010
Mesra Desa-Hijjaz.

Comments

Tyra Hanim said…
post akak selalu buat tyra rase menyelam, menyelam ke dalam apa- apa yang akak cuba sampaikan. Suke.


Akak buat tyra rasa lapar (=

hehe.
Jamilah. said…
Tyra Hanim,

Akak pun jadi lapar masa menulis entri tu..

=]
AinuL HayaT said…
salam...

Benar, tulisan akak ada 'power'nya tau...biar la akak tulis sekadar contengan la tapi ada impak dan pengisisannya :)

pen-pals? menggamit kenangan la...seronok sangat saat dulu2..

ina bertekad nak cari la novel tu...insyaAllah.
Jamilah. said…
AinuL HayaT,

wassalam.

=)betul. Zaman pen-pals dulu memang selalu tunggu posmen datang rumah...

Carilah novel tu, tak rugu baca, Insya Allah.. =)
Cik Cumi said…
Jamilah punya zaman kanak2...=)
=)

kami pon dah baca buku tu..
Jamilah. said…
haha..

=)

Tak banyak kisah sangat. Tapi seronok mengenang. =]

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub