30 October 2010

TIDAK MASUK.




Jangan ada rasa bosan! Ganbatee nee!!!
Aku cuba untuk menghadam kalimat-kalimat yang tertera dalam kitab. Menyelak satu demi satu helaian yang hanya terkandung  beribu-beribu perkataan yang membuatkan mata berpinar. Sungguh! Walaupun suka membaca buku cerita tidak bermakna aku akan tahan berhadapan dengan sesuatu yang bermakna 'fakta'.

Membaca buku depan televisyen adalah sesuatu yang sangat tidak efisyen. Namun untuk mengelakkan aku rasa bersalah sangat, seharian aku melarikan diri semalam. Seharian aku berkampung di bilik tivi dengan buku terbuka sedangkan mata menatap kaca televisyen. Akhirnya satu habuk tidak aku hadam apa yang aku baca. Menyelak helaian, menconteng, menghighligt, lipat-lipat helaian buku supaya mudah dibaca... Kemudian aku menonton televisyen. Istimewanya, dengan berada depan televisyen aku tidak menjadi emngantuk walaupun berjam-jam melihat helaian demi helaian kitab itu -walaupun tidak membacanya-.

Sempatlah  aku menonton drama Melayu -Aku tahu ramai tak suka menonton drama melayu-. Isinya sama.

Allah berikan hidayah dengan apa jua jalan. Allahlah yang berhak memberikan kita hidayah apabila tiba masanya.

Walau bagaimana susah sekalipun kita menerima sebuah 'pemergian' orang yang kita sayang, berusahalah untuk menerimanya kerana setiap yang hidup akan matii.

Terimalah apa jua di sekelilingmu, baik atau buruk, kerana bersamanya ada pengajaran. Ada sesuatu yang Allah mahu tunjukkan untuk kita belajar.

Hari ini masih cuba untuk menghadam kalimat demi kalimat itu. Ayat yang panjang dan tidak difahami. Maksud yang mungkin tersalah tangkap -malas melihat mu'jam-, fakta bukannya cerita. Hari ini lebih teruk apabila cuba untuk membaca depan laptop sambil telinga disumbat earphone...
Berusaha untuk membaca fasa-fasa sastera arab ini. -Zaman jahili, zaman Islam dan Umawi, Zaman Abbasiah 1, Zaman Abbasiah 2, dan zaman Kini- Ia ilmu baru yang perlu dipelajari. Bukankah kamu minat untuk mengetahui tentang sejarah sastera adab ini. Bagaimana ia berkembang? Bacalah!Kamu akan dapat sesuatu.

Masih cuba menghadam,
12:12p.m
30-10-2010
Qamar Cinta 1-1 



Nota Kecil Hujung Entri:

No comments: