Skip to main content

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini.

***

Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.

 Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal)

Tabaqah Pertama 
  1. Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd
  2. Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif
  3. Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd
  4. Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq
  5. Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz
  6. An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd
  7. Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain
  8. Ubaid bin Abras-Al-Asadi-Ahli Najd
  9. Al-Muhalhal 'Uda bin Rabiah-At-Taghlabi-Ahli Najd
  10. 'Uda bin Zaid-Al-'Abadi-Ahli Hairah
  11. Amru bin Kalthum-At-Taghlabi-Ahli Jazirah
  12. Antarah bin Syaddad-Al-Abasi-Ahli Najd
  13. Lubaid bin Rabiah-Al-Amiri-Ahli Najd
  14. A'sya Qais-Al-Bakari-Ahli Yamamah

Tabaqat Kedua
  1. Ahihah bin al-Jallah-Al-Ausi-Ahli Yathrib
  2. Aus bin Hajar-Al-Tamimi-Ahli Najd
  3. Al-Aswad bin Ya'far-Ad-Darimi-Ahli Iraq
  4. Al-Barraq bin Rauhan-Al-Tamimi-Ahli Najd
  5. Tamadhir binti Amru (Al-Khansa')-Al-Salmiah-Ahli Hijaz
  6. Tamim bin Abi Muqbal-Al-Amiri-Ahli Najd
  7. Taabbad Syarra-Al-Fahimi-Ahli Tahamah
  8. Al-Syanfari-Al-Azadi-Ahli Yaman
  9. Al Hutaiah -Al-Abasi-Ahli Najd
  10. Al-Mutalammas-al-Dhabaie-Ahli BAhrain
  11. Hatim-At-Taie-Ahli Najd
  12. Al-Haris bin Ibad-Al-BAkari-Ahli Iraq
  13. Hassan bin Thabit-al-Ansari-Ahli Yathrib
  14. Abu Daud-Al-Ayyadi-Ahli Iraq
  15. Khaddash bin Zuhair-Al-Amiri-Ahli Najd
  16. Khaffaf bin Nadbah-Al-Salma-Ahli Hijaz
  17. Khuwailid bin Khalid-Al-Hazali-Ahli Hijaz
  18. Daraid bin As-Sammah-Al-JAsami-Ahli Najd
  19. Ar Rabi' bin Ziyad-Al-Abasi-Ahli Najd
  20. Al-Marqash al-Asghar-Ad-Dabaie-Ahli Najd
  21. Al-Mukhbal Rabiah bin Malik-Al-Tamimi-Ahli Najd
  22. Al-Samuul bin Gharid-Al-Yahudi-Ahli Hijaz
  23. Salamah bin Jundul-Al-Tamimi-Ahli Najd
  24. Abu Qais bin al-Aslat-Al-Ausi-Ahli YAthrib
  25. Amar bin Halis-al-Tamimi-Ahli Najd
  26. Abdullah bin Rawahah-Al-Ausi-Ahli Yathrib
  27. Al-Nabighah al-Ju'di-Al-Amiri-Ahli Najd
  28. Urwah as-so'alik-Al-Abasi-Ahli Najd
  29. Amru bin Ahmar-Al-Bahali-Ahli Yamamah
  30. Amru bin al-Ahtam-Al-Tamimi-Ahli Najd
  31. Amru bin Qamiah-al-Bakari-Ahli Iraq
  32. Qais bin al-Khatim-Al-Ausi-Ahli Yathrib
  33. Kaab bin Zuhair-Al-Mazani-Ahli Hijaz
  34. Matmam bin Nuwairah-Al-Yarbuie-Ahli Najd
  35. Al-Mutankhal bin Uwaimir-Al-Hazali-Ahli Hijaz
  36. Al-Muthassab Al-Abadi-Al-Abadi-Ahli Iraq
  37. Al-Musayyib bin ALas-Al-Bakari-Ahli Iraq
  38. Asy-Syammakh bin Dharar-As-Saadi-Ahli Najd
  39. Muan bin Aus-Al-mazani-Ahli Tahamah
  40. Al-Mankhal bin al-Haris-Al-Yashkari-Ahli Iraq

Tabaqat Ketiga.
  1. Umayyah bin al-Askar-Al Bakari-Iraq
  2. Iyyas bin Al-Askar-Al-Toli-Hijjaz
  3. Hajiz bin Auf-al-Azdi-Ahli Najd
  4. Al-Haris bin Zalim-Al-Mara-Ahli Najd
  5. Salik bin Al-Salkah-As-Saadi-Ahli Najd
  6. Zuhair bin Janab-Al-Kalabi-Ahli Najd
  7. Zaid al-Khail-An-Nabhani-Ahli Najd
  8. Al-Mumazzaq al-Abdi-Al-Abadi-Ahli Yamamah
  9. Al-Findi az-Zamani-Az-Zamani-Ahli Najd
  10. Amar bin Thofil-Al-Amiri-Ahli Najd
  11. Al-Abbas bin Mardas-As-salma-Ahli Hijaz
  12. Abdullah bin Ajlan-An-Nahdi-Ahli Yaman
  13. Amru bin Ma'di Karbu-Az-Zabidi-Ahli Yaman
  14. Qais bin Zuhair-Al-Isa-Ahli Najd
  15. Luqaid bin Zara'ah-Ad-Darimi-Ahli Najd
  16. Malik bin Nuwairah-Al-Yarbu'ie-Ahli Najd
  17. Al-Mustaughir bin Rabiah-As-Saadie-Ahli Najd
  18. Yazid bin Waraqa'-Al-YArbuie-Ahli Najd

Dalam banyak-banyak nama yang tersenarai, George Zaidan telah membahagikan nama-nama penyair zaman jahili berdasarkan Tema yang disampaikan dalam syair mereka.
  • Ashab Muallaqat (10 Orang)
  • As-Syuara' al-Umara' (14 Orang)
  • As-Syuara' al-Firsan (28 Orang)
  • As-Syuara' al-Hukama' (4 Orang)
  • As-Syuara' 'Ussyaq (8 Orang)
  • As-Syuara' As-Soalik (7 Orang)
  • As-Syuara' Al-Yahudi(4 orang)
  • Al-Syuara' al-Maghnun (seorang)
  • Nisau As-Syawaair (4 orang)
  • Al-Hijaun (4 orang)
  • Al-Wasafun lil khail (4 orang)
  • Al-Mawali (seorang)
  • Sairul As-Syuara' (36 orang)

Nota Adab Arabi-Zaman Jahili-,
30-10-2010
4:17p.m,
Meja Belajar  Qamar Cinta 1-1, IIUM.

Nota Kecil Hujung Entri: buat begini boleh juga hilangkan mengantuk. :)

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك