Skip to main content

RESENSI: Curahan Cinta di Niagara

Petang semalam macam tak ada kerja nak buat. Dah bosan tahap gaban main internet, jadi aku carilah novel untuk baca.. Hm, curahan cinta di Niagara belum pernah aku sentuh walau dah lama beli. Sengaja aku simpan untuk baca di rumah.. Aku mula baca . Si ri us tak boleh hentikan bacaan hingga ayat terakhir.. Nak tahu ke cerita seterusnya..

Jujur aku kata, jalan cerita dan ayatnya biasa sahaja. Namun aku suka sebab ini cerita orang yang sudah berkahwin. Memang seronok baca banding kalau baca orang bercinta sebelum ikatan sah. Berbeza sih.. Betul!

Kata-kata Mira (watak utama) yang sering diulang-ulang terasa dekat dengan diri... "Allah datangkan ujian dalam berbagai bentuk" Itu kata-kata kak Fisa kepada Wira, heroin cerita ini...

Berlatar belakangkan Amerika pada awal cerita memang aku suka. Jika luar negara yang menjadi latar, aku tidak berfikir dua kali untuk mendapatkan buku itu.. suka kot...

Baik, ia cerita Mira yang sambung belajar di Amerika. Bagaimana dia seorang yang bertudung boleh membuka tudung di Amerika kerana tidak tahan dengan pandangan orang sana. Namun, hidayah Allah datang kadang tanpa kita duga dan allah beri kepada sesiapa yang Dia mahu. Cara Mira mendapat hidayah sangat mengesankan.

Bagaimana satu hari ketika dia dan Faris (kawan universiti) mahu keluar menonton wayang, Mira yang keluar dengan berblous lengan panjang dan berseluar jeans terasa seperti tidak mengenakan seurat benang ketika dia mahu keluar pintu rumahnya menuju kepada Faris yang menunggu. Lalu dia berpatah kembali dan mengenakan baju kurung, namun perasaan itu masih sama. Dia kembali dan cuba untuk tidak peduli. Namun perasaan itu masih ada dan ketika Faris yang tersentuh tangannya, dia terasa tangan itu sangat panas dan dia tidak tahan. Dia berpatah balik dan mengenakan tudung yang meutup seluruh auratnya. Barulah terasa tenang. Dari situlah dia kembali bertudung dan cuba menjadi muslimah yang baik..

Aku tidaklah dapat ceritakan semua yang ada dalam novel ini, namun itu antara part yang aku sukalah...

Novel ini juga ceritakan tentang kesetiaan seorang isteri yang setelah diakad nikahkan menjadi isteri yang baik kepada seorang suami yang kurang upaya. Terharu dengan kesabaran Mira melayan Faris yang emosinya mudah terganggu kerana tidak mampu menjadi suami yang sempurna. Dimarah, diherdik, dia sabar.. Sabar lagi isteri Nabi Ayyub...

Kemudian, Faris meninggal dan dia perlu menikah dengan Farhan, bekas abang atas wasiat Faris sendiri. Walaupun dia cuba lari, pernikahan tetap dijalankan..

Maka, biasalah.. cerita adalah konfliknya...,.. Maka ia berlangsung hingga akhirnya mereka bahagia dan mendapat anak..

Ya, pengakhiran yang klise namun itulah yang kita mahu.. Bahagia..

Cerita ini mengajar aku bahawa kita perlu terima semua yang Allah beri walau kita tidak suka sebab sesuatu Allah beri berserta sebab.. Bukan sengaja.. Sabar dengan ujian allah akan dibalas dengan gembira walaupun untuk rasa gembira lambat.. Jangan sesekali mengeluh...

Hm.. betullah cerita ini memang sangat menarik dan rasa macam seronoknya sudah berkahwin.. haha.. Tapi tanggungjawab orang yang sudah berkahwin sangat berat dan aku tahu belum layak bahu ini memikul...

Penangan suka baca buku orang yang dah kahwin, rasa macam best orang yang kahwin, walau banyak halangan, dengan sabar semua dapat diatasi.. Allah maha adil...

Kalau cinta sebelum nikah pula... akan menghasilkan jemu akhirnya... Naudzubillah..

Lindungilah perasaan ini, Ya allah..

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub