14 September 2010

Geng Bilik Bacaan: Reunion Tiga Orang

 Hm, aku tak retilah nak tulis skema. Maka, aku kena tulis menggunakan bahasa sendiri semula..

Ini cerita reunion Geng Bilik Bacaan yang berlangsung semalam. Sepatutnya ada enam orang ahli yang akan bertemu. Destinasinya rumah Aci Mas di Charok Nau Baling.. Namun disebabkan masalah yang tidak dapat dielakkan lagi, hanya kami bertiga -aku, Saadiah dan Aci Mas- yang melepak bersama-sama di rumahnya hingga petang. Mujur sempat kejar bas terakhir untuk kembali ke kampung,, Hm...

Untuk rekod ini tambang terkini untuk ke Baling. Aku kan penyokong kenderaan awam, jadi terpaksalah menerima tambang yang sudah naik 40% daripada zaman aku sekolah dulu-dulu..

Mahang-Kulim: RM4.00
Kulim-Baling: RM7.40 (Ketika zaman sekolah 2002-2006: Kulim-Batu 42 = RM4.70)

Tiga jam juga aku berada dalam bas untuk sampai ke Baling. Demi bertemu teman yang dirindui, maka aku teruskan perjalanan.. Balik semalam terus pengsan.. zzz...

Sampai Pulai, Saadiah juga menggunakan bas yang sama dengan aku.. Memang sebab bas yang aku naik itu trip pertama yang akan ke Baling. 10:45 pagi. Sampai Baling sudah pukul 12:30 tengahari, kemudian terus ke rumah Mastura menggunakan teksi. Tambangnya RM8.00 sebab bukan pelajar sekolah.. Hoh, kalau di UIAM dah boleh sampai Giant kot.. huhu..

Sampai sahaja, memang Mastura terkejut sebab dia sedang memasak di dapur bersama Apainya dan Bapak.. Memang dia sudah jadi suri rumah sebelum Insya Allah akan berangkat ke bumi ENgland,, Amin..

Hanya duduk-duduk sambil habiskan kuih raya di rumah Mastura, kemudian makan nasi, lepak-lepak, tangkap gambar, balik.. IStimewa sebab Mastura yang bawa kami turun daripada rumahnya menggunakan motosikal.. haha.. Budak kecil bawa orang besar. Memang baguslah..

sampai Stesen bas, terus tengok jadual bas.. 5:45 petang.. sempat lagi sambar majalah yang ada : ANIS: sambil tunggu bas..

Tetiba...

Oppss... Terjumpa Nadia, kawan aku di UIAM... tak sangka la pula.. Hajat hati nak singgah rumah Rokiah, namun dibatalkan sebab dia tiada di rumah petang semalam.. Tengak lepak di stesen bas sambil minum Radix koko + keropok tak berkhasiat dia tiba-tiba menegur..

Ah, memang rindu sama Nadia sebab lama kot tak nampak dia walaupun satu kuliah.. Aku masih merangkak, dia dah berlari... hihi.. Nadia mahu menukar tiket untuk awalkan namun tiket pula dah habis.. Kejap je jumpa, salam kemudian dia dah berlalu.. Bas kami pun kebetulannya dah sampai.

Dalam bas, sempat juga aku lena sekejap sebab memang dah mengantuk.. Sampai Kulim dah hampir jam 8.00 malam. Agak malang sebab bas hanya tinggalkan aku tepi jalan dan aku perlu berjalan untuk ke stesen bas. Takut tak takut aku ingat Allah ada.. Jalan tanpa tengok kiri kanan dan laju-laju hingga sampai stesen bas... Ambil wudhuk untuk solat Maghrib yang sudha tinggal sedikit apabila tiba-tiba ada mesej masuk.

"Aku jadi pergi esok." -Liyana

Alamak, aku dah balik daripada reunion kami.. Liyana ingatkan kami akan ke Baling esok, sedangkan aku ke Baling hari ini... Memang bukan rezeki untuk kami jumpa tahun ini. Insya ALlah lain kali.. MArziah juga mahu sertai sebenarnya tetapi disebabkan satu hal, terpaksa batalkan hasrat... Alang pula aku tiada nombor koteknya yang terbaru untuk hubungi.. Hm.;.

Sampai Kulim ayah yang jemput bas sudah tiada.. Inilah yang buat aku tidak mahu menyokong kenderaan awam ketika berada di kampung halaman.. Tidak banyak kenderaan kecuali teksi yang aku tak sanggup naik.. Naik sekali macam duit untuk makan seminggu.

Tamatlah sudah pertemuan kami bertiga... Alhamdulillah, allah berikan juga kesempatan walau tak lama, tak banyak yang aku sembang, asal jumpa muka aku sudah bahagia.. Alhamdulillah...

kata Mastura, bilik bacaan sudah tak macam dulu. Tak seperti ketika ada orang menginap di sana.. hihi...

Nota Kecil Hujung Entri:

No comments: