16 September 2010

Bukan Senang Nak Jadi Baik...

Alhamdulillah, kembali sudah aku ke bumi IIUM. Tempat belajar kesayangan hamba.. Sayang? Benarkah aku menghargai kehadiran aku ke bumi bertuah ini?

Balik rumah, satu habuk assignment aku tak sentuh. Okey, aku sentuh buku. Baca novel dan mengemas ruang bacaan aku, Itu sahaja dan yang lain masa aku habiskan dengan tidur di siang hari dan menyelusur alam maya pada malamnya.. Duduk rumah aku terasa macam au habiskan masa dengan lebih tidak efisyen berbanding jika aku berada di IIUM. Serius. Makanya aku pulang awal sebab ada assignment tunggu (huh, tak mula lagi, sangat rileks... Assignmnet adab islami memang tak jumpa lagi novel Faridah Hanom... haha) Aku kan memang manusia yang rileks..

Sejak dalam perjalanan ke rumah kaka tempoh hari, aku mengulang baca versus by Hlovate. Entahlah, terasa nak baca.. Rasa nak ulang dan ulang baca. Ada bab yang akan aku skip dan ada bahagian yang aku baca berulang. Buku tu aku dah lipat sana sini, dah mula conteng.. Hm, have something hidden in the story that I should explore...


Bukan senang nak jadi baik! Ayat AO yang buatkan aku melihat kembali diri sendiri. Ya, bukan senang nak jadi baik. Kalau pakai tudung labuh tapi tak solat, belum cukup baik. Kalau buka aurat solat cukup, belum cukup baik.. Kesimpulannya, masuklah Islam secara keseluruhan... (al-Baqarah:208)
"Wahai orang-orang yang beriman, masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu."

Aku hanya ulang sampai bab 68 sebab bab seterusnya mula menceritakan bab-bab kebahagiaan AO dan Minn Eddina yang akan berkahwin. Aku suka ulang baca part perubahan AO menjadi baik. Bagaimana seorang budak skate lepak tepi jalan berubah 360 darjah jadi seorang yang taat beragama. Pada mulanya mungkin AO berubah kerana Minn Eddina namun akhirnya perubahan itu kerana Allah. Dia berubah kerana kesedaran.

Minn Edina, seorang skatter perempuan yang gantung skate sebab wasiat atok. Aku tahu tidak mudah bagi dia untuk keluar daripada sebuah dia yang memang dia cinta. Bukan mudah nak tinggal. Bukan senang nak mumjahadah lawan syaitan.. Akhirnya bagaimana Minn Eddina yang terpaku dengan perubahan AO turut berubah. Berubah kerana Allah.

Ada kata-kata dalam versus yang sudah aku highlightkan sebab sangat punya big value  untuk aku sendiri dan akan aku kongsikan nanti. Insya Allah...

Bukan senang nak jadi baik!

Ayat tu dah macam bertalun dekat telinga. Nak tinggalkan dunia lama dan masuk dunia baru. Namun kita kena berubah sebab Allah dah gariskan dalam al-Quran dan Hadith bagaimana nak jadi baik. Guideline yang kena ikut.

 "C'mon, Minn. You've made it through from being an Ed'Sassin to a Minn. Why stop from being a better Minn?"-m/s:270: versus by hlovate

Jadi aku tak boleh berhenti untuk berubah. Memang! Kata Konsisten tu payah nak melekat dalam perbuatan, tapi kalau benda kecil yang kita buat secara berterusan kan lebih baik daripada berubah hanya untuk 24 jam kemudian kembali ke dunia lama...

Kalau kata nak berubah, kena kadang-kadang pinjam telinga kuali untuk dengar kata-kata orang. Kena konsisten apa yang sudah dibuat dan kena percaya yang kita boleh lakukan perubahan.. Memang kalau bukan kita yang lalui benda tu, kita tak akan rasa betapa susahnya nak berubah..

Ya, memang susah nak berubah tapi tidak mustahil untuk berubah!!!

Monolog pagi,
Jamilah Mohd Norddin.
Qamar Cantik 1-1 IIUM.

Nota Kecil Hujung Entri:Kalau berubah kena kuat luar dan dalam!!! Kadang berubah, lepas tu kembali dunia lama.. Syaitan tu kan tak akan berhenti goda manusia? 

3 comments:

Cik Cumi said...

wahh,..begitu sekali jamilah suka versus..

membuatkan nak baca lagi sekali...

bukan senang nak jadi baik!

::umairah shafei:: said...

trus rasa nak pinjam!
hehe. :P

Jamilah said...

::umairah shafei::,

orait... nak pinjam just inform me, okes.. =)

Saya bawa ke kelas adab..