Skip to main content

Kisah Da dan Lu'luah: Misi Ke Tol Gombak

Alkisahnya pagi ini Da mahu pulang ke Negeri Cik Siti Wan Kembang. Maka terjadilah misi ke Greenwood pada mulanya namun bertukar ke Tol Gombak setelah Da menerima panggilan daripada adiknya.Kata Da, tidak perlulah Lu'luah ikut, takut nanti tak ada teksi untuk kembali ke UIAM. Da mahu naik bas 231 sahaja. Malangnya bas 231 sudah berlalu. Hanya ada sebuah teksi yang seprti menunggu kami untuk naik. Kata Da, adiknya telefon nanti kami gerak.

Telefon berdering. Adiknya sudah sampai di Tol Gombak.

Alamak! Kami masih di UIAM. Belum bergerak.

Kalut.

Teksi!!! Akhirnya lu'luah berjaya mengikut Da.. hihi.. suka Lu'luah hari ini dapat mengikut Da.

Dalam teksi, Pak Cik itu bertanya tentang arah yang mahu kami kami gunakan untuk ke Tol Gombak. Manakan tahu kerana tidak pernah pula kami ke sana. Akhirnya kami hanya mengikut. Dalam teksi terjaidlah perbualan... bla... bla.. bla...

"Kalau naik kenderaan awam ni, biar kita tunggu dia, bukan dia tunggu kita."

Hm.. Akhamdulillah.. kami juga akhirnya. Lu'luah tidak turun daripada teksi, kembali ke UIAM, dan Da selamat bergerak ke Negeri Cik SIti Wan Kembang. Alhamdulillah..

Dalam teksi perjalanan balik, pemandu itu berkata kepada lu'luah:

"Sanggup ye kamu ikut kawan kamu..."

Untuk rekod: menaiki teksi untuk ke Tol Gombak RM9.40 dan dari Tol Gombak ke UIAM RM4.10

Huh.. Adakah lu'luah mahu meninggalkan sahabatnya seorang diri?? Tidak.. Insya Allah...

Tamat... Kisah untuk hari ini...

Comments

Jamilah said…
Akhyar, bukan tengok arah kiblat tapi meter kat depan. Nak ke Tol Gombak yang sebenarnya dekat itu perlu u-turn yang agak jauh.. Memang drebar tu kata susah nak u-turn kat kawasan Gombak ni.

huh.
Cik Cumi said…
Shabat sejati sanggup buat apa saja...=)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub