Skip to main content

KAMI: {IFTOR CUKA}

Tarikh: 17-08-2010
Masa: 7.30-8.00 malam
Lokasi Kejadian: Cafe Zakiah, hati Jamilah.
Situasi: Kenapa aku jadi air sejuk?

Ini cerita semalam. Ini kisah seorang manusia si pemain emosi. Meski dia rindukan pertemuan itu, dia tega membiarkan liqa' itu sesuatu yang sangat hambar. Mengapa? Dia si pemain emosi yang ditarik nikmat senyum semalam.

Mengapa aku tidak senyum semalam? Mengapa hati merenyai semalanm walaupun aku sangat rindukan pertemuan seperti itu? Mengapa? Mengapa? Mengapa?

Entahlah, aku tidak punya jawapan. Yang pasti aku suka apabila kami dapat iftor bersama-sama.

Kak Husni, Bib, Rokiah. Maafkan aku dalam bulan Ramadhan yang mulia, ketika kita sepatutnya gembira dapat iftor bersama-sama, aku menarik muka masam. Sangat masam aku rasa....

Aku tidak terasa. Aku tidak marahkan sesiapa. Aku sendiri tidak faham mainan emosi apakah yang berlagu dalam diri. Aku suka Allah aturkan pertemuan kita, tetapi aku...


Kak Husni, terima kasih atas undangan iftor bersama-sama. Maaf aku bersifat seperti anak kecil tidak dapat ais krim. Aku sebenarnya sangat ria apabila kita dapat bersama-sama empat orang. Adakah aku menyerabutkan perasaan Kak Husni, maafkan Jamilah, kak Husni... Tolong jangan kata saya terasa atau marah atau apa dengan kak husni, kerana saya tiada perasaan itu...

Dalam lelucon, aku hanya diam membatu, seperti kayu!

Rokiah, terima kasih atas mesej bermakna ini..

"Orang tersenyum tidak semestinya dia gembira... tetapi orang yang gembira pasti akan tersenyum. Namun kiranya dalam bersedih, kau masih mampu untuk mengukirkan senyuman. Itulah senjata paling ampuh dalam menyejukkan hati sendiri, kerana dari situ kau akan tahu, dukamu seolah-oleh tiada ertinya... tabahlah walau apa yang mengujimu. Jangan putus harapan pada-Nya. ~cinta Allah itu yang utama~ :-) senyumlah sahabatku, kurindui senyuman sahabatku ini."

Tepat jatuh atas kepala. Toing! Sakit.!!!

Bib, terima kasih dan terima kasih lagi kita dapat iftor bersama-sama. Mungkin lebih lama kamu bersama saya kamu akan nampak lebih banyak lompong dalam diri yang sederhana ini.. Saya manusia kecil cuma, Bib... 

Kalian, aku tahu mudah mengucapkan maaf, namun aku tetap mahu mengungkap kata-kata ini.. Maaf dengan kemasaman saya yang macam limau kerat lintang belakang rumah saya. Saya bersyukur diberi peluang berbuka bersama-sama kalian. Ia akan menjadi kenangan dalam diari Ramadhan 1431.

Iftor yang mana Jamilah buat perangai.

Titik.

~Entah apalah aku merapu ni. hmmmm.. Catatan Jamilah tentang iftor semalam. Aku buat perangai budak tak dapat ais krim.. Dosa apakah aku lakukan hingga urat senyum saya terputus? Maafkan aku teman~

Comments

Kak Husni said…
alhamdulillah... terima kasih...

yeah... nanti jap ag jamilah akan jadi jamilah senyum sokmo.....

ameen ^_^

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub