22 August 2010

BANGKITLAH WAHAI DIRI!!!

Manusia boleh memotivasikan diri sendiri kerana dialah yang paling dekat selain Allah yang sentiasa memerhati. Jamilah, bersyukurkah kamu jika kamu sekadar membiarkan sedikit pinjaman ilham kepadamu sekadar terapung-apung di udara tanpa kamu bebaskan ia terbang dan hinggap di hati-hati manusia yang membaca. Kamu jangan asyik berkata.
"Ah, aku tak pandai berkata-kata."
"Em... aku ini manusia kecil cuma."

Jamilah, ketahuilah yang mana kehadiranmu ke dunia ini akan dipersoalkan segala apa yang kamu lakukan termasuklah akan hal ilham yang Allah pinjamkan itu? Mengapakah kamu tidak sebarkan kepada orang lain? Adakah kamu sudah lakukan bahagian kamu?

Kata kamu mahu jadi penulis, Jamilah. Sedang aku hanya pandai mengatur kata menjadi puisi yang kadang hanya luahan hati dan mungkin tidak jadi. Ketahuilah kamu perlu rasa beruntung kerana Allah pinjamkan ilham itu. Berpa ramai yang berkata mereka tidak mampu menulis walaupun pandai berbicara. Berapa ramai yang mahu jadi penulis namun Allah tidak pinjamnkan kekuatan dan ilham kepadanya.

"Semangat tidak mati. Hanya kelihatan begini apabila terhenti."

Jamilah, bangkit! Bangkit! Bangkit!

Usiamu bukan makin panjang. Sebarkan ilmu juga mendapat pahala selagi kamu sebarkan perkara yang baik.. Menulislah kerana Allah dan mencoret sesuatu yang mendidik masyarakat. Sekali kamu ditolak, sepuluh kali kamu perlu memberi...

BERSEMANGAT!! Kata kamu nak jadi penulis!!!

Sekian.

Salam sayang.
Lu'luah nur jamilah
~Pemilik Rumah Puisi.~
22-08-2010

No comments: