Skip to main content

TIBA SAAT DAN WAKTU

Kematian adalah janji Allah yang tidak mungkin diinjak walaupun hanya stau detik. Maka aku adalah seorang hamba yang tidak tahu bilakah tarikh dan waktunya. Sudah ada sahabat dan teman yang aku kenali menemui Tuhan sebelum aku. Sudah ramai ahli keluarga yang meninggalkan aku. Mereka pergi kerana janji itu sudah sampai kepada mereka. Sedang aku?

Aku pernah beberapa kali terbayang yang maut sudah seperti berada depan mataku. Ketika itulah baru terasa yang diri sangat tidak bersedia untuk menemui sebuah kematian. Adakah kamu belum mahu emngambil pengajaran dengan pemergian mereka yang kau sayang?

Andainya waktu itu terlalu hampir, adakah aku sudah ebrsedia untuk menghadapinya? Sednag aku sedar yang kantung amal itu masih sedikit... Dosa pula dilakukan saban hati tanpa teriring solat Taubah. Hamba apakah ini?

Aku ada melawat beberapa blog mereka yang sudah meninggal dunia. Semoga tulisan-tulisan mereka yang memberi manfaat dapat disebarkan kepada orang lain supaya sahamnya sampai kepada mereka. Dan itulah juga yang aku harapkan aku pergi dahulu sebelum orang lain..

Jika ada tulisan-tulisan aku yang berguna, gunakanlah ia untuk kebaikan... Aku tiada harta yang banyak, tiada bekal yang cukup, namun apabila kita berkongsi sesuatu yang baik, maka sahamnya tetap ada.

Titik.

Comments

SZ said…
insyaAllah..

berkongsi itu indah.

:)
RiJaL88 said…
Yeah must be prepared always...

"Ilmu itu Imam, Amal itu Makmum"~ Imam al-Ghazali

*mati adlh sebaik2nya tzkirah
Jamilah said…
cik pingu,

Ya, berkongsi dapat melepaskan apa yang dapat diucap.

;)
Jamilah said…
Rijal 88,

Terima kasih atas peringatan..

"Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang mukmin."
Jamilah said…
Lya Colours,

betul2.. Semoga kita bukan mati terkejut tanpa sebarang persediaan..

Nauzubillah..

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub