04 April 2010

Buku: Coret-coret Tentang Baca dan Hadam

 Buku hanya menjadi teman baik jika diulit bukan terbiar di rak

Memaknakan bahan bacaan lebih payah daripada sekadar membaca dan tamat di situ. Sejauh manakah kita mengadaptasi isi-isi yang kita dapat dalam kehidupan seharian. Tidak kiralah buku yang dibaca itu komik, novel, atau bahan-bahan ilmiah yang tentunya memberikan sesuatu yang sangat bermanfaat.

Namun aku teringat kata-kata seseorang. Bahan yang kita baca akan diingat semula dan sangat bermanfaat untuk 10 tahun akan datang. Maka, kita perlu banyak membaca untuk supaya idea itu akan segar pada masa hadapan. Jadi, tidak kisahlah kita tidak ingat apa yang dibaca. Betulkah begitu?


Mungkin kamu akan berkata pula, terpulanglah kepada individu untuk membaca dan menghadam bahan bacaannya.. Betul, namun lihat pula kata-kata ini:

"Ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah"

Bagaimana? Sudah dapat? Kadang-kadang dan selalunya saya termasuk dalam kategori orang yang membaca, bukan menghadam. Saya membaca dan akan membaca -biasanya novel-, kemudian berkata kepada diri:

"Wah, novel ini mendidik diri. Aku nak jadi macam A, seperti B, nak ikut D"

"Rasa macam pengarang cuba bersuara dengan aku pula"

Dan berkajang-kajang aksara akan terbit dalam minda usai membaca sesebuah novel. Namun bisanya dalam akal hanya timbul beberapa saat rasa itu, kemudia saya kembali kepada yang lama.. Namun, saya katakan pula kepada diri:

"Kamu tak dapat buat semua tidak mengapa. Yang penting setiap kali baca buku, kutip dan amal satu benda baik. Kamu dapat saham,penulis dapat pahala. :)"

Jika dilihat kepada gaya seseorang membaca berbagai-bagai. Ada yang suka membaca dalam kenderaan, seorang diri dalam bilik tanpa gangguan, membaca di mana-mana sahaja dan 1003 cara bergantung kepada diri seseorang. Jika kamu, kamu suka atau tidak  menconteng buku? Ada faedah yang besar jika kita highlightkan bahagian penting dalam buku, supaya senang sebagai rujukan. Walaupun nampak seperti buku teks, ia praktikal.. :)

Setakat ini dahulu saya mengomel tentang buku. Ada perkara baru yang mahu ditambah atau dikongsikan bersama-sama, saya masukkan dalam siri seterusnya..

Terima kasih buat kalian yang membaca.

4-4-2010
09:37a.m
Qamar Lu'luah
Nak baca buku-buku ilmiah, namun selalu gagal menghabiskan. Pernahkan kamu mencabar diri untuk membaca sebuah buku sehari?

No comments: