05 April 2010

Bahlut

 Tajuk: Bahlut
Pengarang: Dr Faisal Tehrani

Siapakah yang tidak kenal dengan pengarang prolifik ini. Terasa seakan mahu dihantukkan kepala jika ditanyakan tentang penulis ini, namun dia menjawab: "tak tahu, tak kenal."

Faisal Tehrani atau nama sebenarnya Mohd Faizal Musa lahir dengan novelnya yang ke-19. Bahlut atau Eng Bahlut(ketika bersiaran di Tunas Cipta) Ceritanya cerita anak orang asli yang bangkit untuk membela kaumnya.

Bagi saya kisahnya agak ringkas dan tidak terlalu komleks seperti Tuhan Manusia atau Bedar Sukma Bisu. Namun bukan kisah percintaan seperti Tunggu Teduh Dulu. Jarang kita mendapat novel yang bercerita  tentang orang asli, dan FT telah melakukannya.Malah, saya merasakan Bahlut adalah naskah yang paling mudah saya hadam dan ceritanya lancar..

Bahlut, seorang anak desa yang kehilangan Ibu ketika masih bersekolah setelah ayahnya didapati hilang. Pemergian beliau ke Kuala Lumpur telah mencungkil bakatnya dalam dunia olahraga. Beliau bekerja kuat hingga dinobatkan sebagai juara, namun dalam satu pertandingan, beliau mahu mengembalikan pingat kemenangannya jika nasib kaum Semai masih belum terbela. Inilah perjuangan seorang Bahlut.

Kerja kuat-Tidak Putus Asa-Bersemangat-Yakin Dengan Pertolongan Allah- Ini anatara nilai tersirat dalam Bahlut. Banyak! Banyak lagi intipati yang dapat dikutip dalam novel ini sebenarnya. Jika mahu tahu, kalian perlulah mendapatkannya dan menghadam satu demi satu aksara dalam Bahlut.

5-4-2010
12:57.m
Qamar Lu'luah
_Mahu menghabiskan Detektif Indigo Kembali... :)_

No comments: