Skip to main content

Sinergi

Penulis Sinergi -Hilal Asyraf- dan novelnya. (Gambar dari facebook beliau)

Tajuk: Sinergi
Pengarang: Hilal Asyraf
Penerbit: Galeri Ilmu Sdn Bhd
Harga:RM19.55 (Harga asal RM23.00)
Komen Jamilah: Masuk senarai kena baca, banyak yang dipelajari daripada novel ini.-keimanan itu paksi-

Alhamdulillah, saya mengambil masa tiga hari untuk menghadam novel setebal 500 muka surat ini. Walaupun terasa mahu menghabiskan segera, tugas lain juga perlu dilaksanakan. Maka dua hari pertama, saya membaca 100 muka sehari dan menghabiskannya pada hari ketiga.

Sebagai salah seorang pembaca testimonial sinergi, saya dapat 'menangkap' banyak perbezaan daripada edisi asal dan edisi bercetak yang ada di tangan saya sekarang. Ternyata, edisi bercetak sinergi yang terhasil setelah ditulis semula jauh lebih baik.

Kata Hilal, sinergi lebih berharga daripada VT. Beliau mahu menjadikan  sinergi sesuatu yang antara yang terbaik!

Ya, beliau berjaya menyentuh hati-hati pembaca dengan sinergi. 

Dengan tema sinergi, "keimanan adalah paksi", saudara Hilal cuba mengupas tentang pesoalan keimanan dan bagaimanakah keimanan yang ampuh tidak dapat dikalahkan oleh kebatilan. Datanglah ujian sebesar bumi sekalipun, jika sudah iman bentengnya, ujian akan ditapis dengan keimanan sebelum mempercayai sesuatu khabar yang disampaikan. KEBAIKAN AKAN MENGATASI KEJAHATAN.

Kehidupan pelajar Melayu di Jordan diangkat sebagai latar kali ini. Mereka digambarkan sebagai sebuah masyarakat yang saling membahu dan melengkapi. Mereka hidup sebagai manusia yang ditarbiah yang menjadikan mereka sebagai manusia rasional dan hidup berteraskan keimanan. Bukan tidak ada yang 'nakal', namun kuantitinya hanya dalam skala kecil. 

Watak Irfan Hakimi dan Rasyid Zakwan diangkat daripada novel beliau yang terbit sebelumnya; remaja mulia. Mereka merupakan sahabat yang berkasih sayang kerana Allah dan sangat erat hinggakan ramai yang menggelar mereka kembar. Banyak perubahan yang telah dilakukan setelah mereka menjadi pemimpin di sana. Mahu mengangkat masyarakat Melayu Jordan yang mengadaptasi keimanan dalam kehidupan. Bukannya suatu kerja senang, namun mereka tidak berhenti berusaha.

Disaster Five. Lima orang pelajar genius yang pernah menjadi pelajar Henry Gurney kerana kesalahan yang tidak mereka lakukan menjadi watak antagonis dalam sinergi. kecelaruan yang mereka lakukan adalah kerana bosan. Namun kegiatan mereka semakin menjadi-jadi apabila mengikut arahan seseorang bernama secret. 

Berjayakah Irfan Hakimi, Rasyid Zakwan dan masyarakat Melayu Jordan yang berusaha mengubah mereka menjadi seorang yang mendasarkan keimanan dalam kehidupan? Siapakah yang tertewas? Siapakah secret sebenarnya? Bagaimanakah Irfan Hakimi dan Rasyid Zakwan menangani masalah yang mendatangi mereka? Semuanya terjawab ketika saya menatap helaian demi helaian sinergi.. :)

Plotnya yang bergerak kadang-kadang tidak terjangka. Ada kalanya jika terbayangkan hujungnya begini, namun sebenarnya begitu.

Beberapa petikan daripada sinergi:
"Kita, sebagai orang yang beriman, Allah sudah pesan supaya periksa dulu berita yang sampai kepada kita. Kena ada bukti. Kemudian, kalau mahu menuduh, kenalah panggil si pesalahnya dahulu dan dengar penerangan mereka" -Irfan Hakimi, m/s 92

"Manusia ini, ada turun dan naiknya. Iman itu bukan statik atau terus meningkat tanpa ada kejatuhan. Tetapi untuk orang yang beriman, dia tidak akan sesekali redha dengan dosa yang dilakukan. Maka dia akan segera menyedarkan diri dan bertaubat. Namun, sebagai manusia, dia akan jatuh semula. Sebab itu kalau kau perhatikan, Allah ada berfirman fasal Dia mencintai orang yang bertaubat" -Naqeb m/s 350

"Sinergi, konsep ukhuwah yang dibina atas dasar iman. 1+1=3.
1 adalah individu,
+ adalah keimanan.
Di dalam tiga terdapat dua 1 dan satu lagi adalah yang luar biasa.
(terhasil daripada hubungan dua individu yang berteraskan keimanan)"
                                                                                  _________________________________________
30-3-2010
04:48a.m
Qamar Lu'luah:Safiyyah E1-3
Membaca sahaja tidak memberi makna tanpa diamalkan dalam kehidupan. Wahai diri, baca dan amal! Berubah walaupun payah, bergerak walaupun tempang!

Comments

Jamilah said…
Hilal Asyraf,

Sama-sama.

Orang lain lebih banyak membantu...

Amin... Ya, ianya hanya akan menjadi manis apabila diterjemahkan dalam kehidupan.

-Jamilah

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub