27 March 2009

diari Seorang Guru

DIARI SEORANG GURU, S.HAWA

Assalamualaikum, Kali ini aku mahu berkongsi cerita menarik yang aku baca kali pertama di tingkatan 4. Dan buku inilah antara buku aku yang dirampas oleh pihak sekolah, tapi oleh kerana sangat mempunyai nilai sentimental bagi aku, aku beli yang baru.

Tentang buku ini:
Tajuk: Diari Seorang Guru
 Pengarang: S.Hawa
 Bilangan cetakan: 5 kali
Penerbit: Alaf 21 Sendirian Berhad

Kisahnya kisah biasa. Guru yang baru keluar maktab dan dapat bekerja di tempatnya sendiri. Tapi dalam apa jua pembacaan yang penting adalah isinya, bukan terlalu mementingkan watak atau jalan ceritanya. Tentang cikgu Kamaliah. Kelebihannya di sini adalah dari segi cara penyampaian. Diari... Memang seronok dan teruja apabila dapat membaca diari orang lain (bagi akulah, kerana di situlah letaknya suara hati yang tidak disuarakan pada orang lain) Aku seolah sedang membaca diari milik cg Kamaliah dan dapat mengetahui kepayahan dan kesabaran beliau sebagai seorang guru. Menghadapi murid nakal adalah perkara biasa.

Dikelilingi guru yang ada sudah berusia dan pelbagai cara berbeza. Semua perlukan kesabaran. Kata kawan aku, buku ini dapat menghilangkan rasa 'tension' dan dapat pula ketawa walaupun hakikatnya dia sedang bersedih.

 Dari segi cetakan, novel ini sudah dicetak 5 kali, walaupun terbitan pertamanya pada 1997, namun pada tahun 2003-2005, cetakannya diulang pada setiap tahun. Memang buku yang mengujakan aku yang dahulunya berangan untuk menjadi seorang guru. (sekarang tak lagi, dah ada cita-cita lain, insya ALLAH).

 Milikilah buku yang amat murah ini. Hanya RM11.00.. Amat berbaloi...

No comments: