01 July 2008

Sarapan Pagi. Kopi Berkrim

Pagi ini aku luangkan masa membelek lewat laman rasmi Harakah Daily. Sekadar mahu mencari berita daripada kaca mata berbeza daripada berita yang saban hari dibaca. Akhirnya dapat aku sedikit pengisian berita daripada pandangan lain.

Ah, apa sebenarnya yang sedang melanda negara tercinta aku sekarang. Aku BERTERIMA KASIH kepada kerajaan yang memerintah atas segala pembangunan dan KEBAJIKAN yang diberikan. Menaikkan harga minyak, sedangkan kita ada loji minyak dan merupakan antara negara pengeluar minyak. Minyak kita angkut dari luar. Menaikkan harga BERAS walaupun ada negeri jelapang padi. Mewujudkan AUKU yang mengongking para mehasiswa melibatkan diri dalam aktiviti politik dan emlahirkan siswa siswi yang hanya pandai bercakap. Cakap berdegar degar, tapi pelaksaan tak dilaksanakan. Hatta universiti dikuasai golongan yang tak sepatutnya. Adakah kita patut menyelak kembali sejarah mahasiswa silam yang menjadi wadah perjuangan rakyat. Hakikatnya siswa sekarang makin lesu dan bertenaga. Hanya main frienster (termasuk yang menulis, mungkin), ym, blogging, my space dan macam-macam kemudahan dalam internet yang amat mudah didapati sekarang. Apa sebenarnya tugas seorang mahasiswa?

Kita sebenarnya bukan sekadar perlu belajar. Ada masyarakat yang menanti untuk kita taburkan budi, menjadi lidah mereka. Kita punya kelebihan ilmu yang ALLAH anugerahkan, mana mungkin sekadar berdiam diri dan sekadar ke kelas, makan, tidur. (hehe, lebih kurang pun). Lihatlah mahasiswa dahulu yang berani mempertahankan kebenaran. Sekarang? tanyalah diri sendiri di mana kedudukan anda sebagai mahasiswa.

No comments: