Skip to main content

Memori MPR

BERKONGSI KISAH
TAJUK: MEMORI DI MPR

Kehangatan masih terasa. Gelak tawa rakan-rakan yang turut menyertai masih menjengah kotak fikiran. Tidak betah dan tidak mahu diri melupakan momen-momen indah di MPR 2007. Masing-masing punya rencah dan peribadi yang menghidupkan suasana. Aku mulakan catatan ini dari mula.
Kebetulan aku tergerak melawat sesawang DBP dan di satu ruangan aku terbaca tentang MPR. Boleh memohon seandainya mahu menyertai MPR tahun ini. Aku tentu sahaja teruja. Mahu mengubati lara tidak dapat menyertai MPR 2005. Aku hantar borang tawaran bersama salinan karya yang tersiar di majalah. Tanpa menertakan yuran pendaftaran. Esoknya aku menerima panggilan daripada Kakak mengatakan surat tawaran MPR sampai.
Aku terkejut juga, mustahil semalam hantar hari ini dapat balasan. Rupa-rupanya itu surat tawaran ke MPR. Ayah pada mulanya agak berat membenarkan untuk aku pergi. Aku sepikan sahaja, tak memberitahu yang aku telah menghantar surat permohonan menyertai MPR. Ayah tak tahu akan kehadiran aku ke MPR. Beberapa kali aku menghantar sms kepada urusetia yang baik hati melayan. Mahu tahu konon-kononnya. Memohon belas menangguhkan pembayaran yuran.
Masuk sem baru, aku sudah memohon cuti selama seminggu. Menyertai MPR. Syukurlah tak banyak yang dipersoalkan dan aku senang mendapat pelepasan selama seminggu. Kerja yang aku tak sangka begitu mudah.
Pagi Sabtu, awal-awal lagi aku turun bimbang lambat ke DBP. Aku di tempat baru, Nilai yang permai dan indah masjidnya, jadi aku menumpang pengawal keselamatan yang sudi menghantar aku ke stesen komuter. 'Terima kasih, pak cik pangawal.' Dapat aku naik percuma. Seterusnya kali pertama mahu ke KL sentral yang selam ini aku hanya lihat. Seorang diri pula. Namun aku tabahkan hati. ALLAH ada di samping. Mahu ke Puduraya, aku agak terkejut melihat polis yang ada di mana-mana. Rupa-rupanya hari itu orang hindu memulakan isu Hindraf mereka. Kecut juga mulanya. Nasib baik tidak diperiksa IC, memang aku tak bawa.
Perjalanan diteruskan. Menyemak baki wang dalam bank untuk membayar yuran dan seminggu di sana. Tentu ada sesuatu yang mahu dibeli.Bukan sekadar berbengkel. Bagaimana pula mahu ke DBP. Aku belum pernah ke sana. Aku menghantar sms lagi bertanya tentang cara paling mudah ke sana. Melayang RM10 untuk tambang teksi. Sampai di sana tercangak-cangak tak tahu arah mana mahu kaki ini dilangkahkan. Akhirnya pengawal keselamatan di situ menjadi sasaran. Selamat juga aku sampai ke kaunter pendaftaran. Bertemu mata dengan orang-orang yang belum pernah aku kenali sebelum ini.
Insan pertama yang aku kenal di sini, Kak Sarah, kerana duduk bersebelahan. Kemudian mula mengenali Kak Dayat, Kak Eja, Kak Syidah, Kak Iffa. Aku seperti biasa lampau sombong kepada lelaki. Sampai bila aku tak tahu rasa segan berkomunikasi dengan lawan jantina ini walaupun aku sedar komunikasi kini penting. Aku sekadar memandang dari jauh. Akhirnya berjaya mengenali semua walaupu tidak mesra sangat. Masih ada yang berhubungan walaupun sebahagiannya sibuk dengan hidup.

Selesai makan pagi, bermulalah sesi berkenalan. Penulis-penulis terkenal menjadi fasilitator. Macam mimpi pula rasanya. Empat fasi pertama yang datang ialah Abang Saifullizan Yahaya, Kak Salina, Kak Nisah Haron, dan Abang Azam. Semua orang berbakat dalam dalam bidang penulisan. Dan yang terakhir Abang Faisal Tehrani. Jika selama ini aku kenal buku-bukunya kini mereka di depan mata. Wah, semua peserta berbakat dan banyak pengalaman, terasa kerdil berada dalam kalangan mereka. Namun ini jalan yang aku pilih dan aku perlu teruskan seminggu di sini. Mereka sama macam aku. Ingin mengutip ilmu penulisan sebanyak mungkin. kami menginap di rumah PUSPANITA, di hadapan menara DBP.
Kebanyakan aktiviti yang dijalankan melibatkan bengkel dan pendedahan tentang puisi, cerpen, novel dan sastera kanak-kanak. Aku memandang diri aku seperti orang yang tidak faham, langsung tiada sebarang soalan, sedangkan sepatutnya mengambil masa ini bertanya apa yang aku tak faham. Namun selamat juga aku mengharungi seminggu bengkel. Sempat juga aku menyalin nota sebagai panduan bila aku perlukan. Mungkin tak lengkap dan agak berkecamuk, berbanding nota orang lain yang tersusun.
Banyak yang aku dapat pengajaran ketika sesi bedah karya. Aku terlalu mentah dalam dunia ini. Cerpen aku teruk. Memang, cerita aku bersandarkan pada dialog. Perkara yang tak perlu aku masukkan, hinggakan macam-macam cerita televisyen boleh dipadankan dengan cerita aku. Apa-apa pun aku amat berterima kasih kepada Abang Faisal kerana mengomen secara jujur karya aku. Aku tak terkilan kerana aku tulis karya itu ketika usia 15 tahun, bacaan kebanyakannya novel popular, itu yang mewarnai penulisan aku. Satu pengajaran paling penting yang aku belajar. Kesalahan kecil dalam karya kita boleh merosakkan keseluruhan karya. ku perlu hati-hati tentang batas pergaulan dan ajaran Islam, agar tak melepasi had itu. apa yang kita baca begitulah gaya penulisan kita.
Pengalaman ronda-ronda di KL, antara yang meninggalkan kesan. Sepatutnya kami berlima, malangnya seorang terlepas, masuk ke kumpulan lain. Destinasi kami Stesen bas Klang dan Pasar Seni. Melihat Sungai Klang yang kotor. terfikir akan sifat manusia yang ALLAH kurniakan akal, tidak mampu berikan yang terbaik dalam hidupnya. Ketika mahu ke pasar seni, hujan mula renyai-renyai, melebat ketika kami di sana. Kami pusing-pusing di sekitar pasar seni, walaupun tiada sebarang benda yang dibeli namun ada pengalaman berharga yang dikutip. Hujan lebat, kami menemui galeri pernulis di belakang pasar seni, yang pertama kali aku kunjungi. Berkenalan seorang pelukis dari Kedah, dia memberikan mutiara untuk kami bawa pulang. Menasihati kami agar buat, bukan sekadar fikir. Beliau mengambil masa 7 tahun berkarya sebelum dia mula pasarkan lukisannya, bermakna kejayaan bukan ambil masa sehari dua namun perjalanan yang teramat panjang. Lukisannya cantik, kebanyakan bermotifkan pemandangan dan dia seorang yang cepat mesra. Berlawak dalam masa yang sama ada maksud tersirat. Kami pulang diiringi semangat yang beliau tinggalkan dan harapan yang dibekalkan. Akhirnya kumpulan kami antara yang terlewat sampai di asrama malam itu. Setelah bersesak dalam LRT, berjalan, menuntut kesabaran. Namun perkongsian malam itu menjadi amat bermakna, masing-masing punya kisah sendiri.
Peluang melawat DAWAMA mungkin hanya ini. Kami melawat kilang yang menerbitkan buku-buku DBP, belajar tentang percetakan secara konvensional dan digital. Melawat tempat kerja mereka menerbitkan buku-buku.Kembali dari situ kami melawat bangunan depan DBP yang mengumpulkan majalah-majalah terbitan DBP, bukan editor, tetapi pereka majalah dan bahagian buku teks, pelukis buku teks dan ilustrator. Melihat muka-muka yang menghasilkan buku teks untuk sekolah. Memang seronok melihat cara mereka bekerja, dan akhirnya petang itu sesi bersama editor. Esoknya, bertemu mata dengan editor dan melawat bahagian kamus ke bahagian sastera, dibekalkan buku-buku yang sampai hari ini belum aku hadam. Banyak oleh-oleh berbentuk buku yang kami dapat seminggu di sini. Ditambah pula yang dibeli sendiri.

Malam penutup kami mungkin agak hambar. Malu juga, persembahan kami kurang menjadi. Ada rasa bersalah yang aku sembunyikan. Aku mengambil bahagian dalam dikir barat. Bayangkan dikir barat lima orang. Lain-lain persembahan, pantun, baca cerpen, drama, dan pastinya persembahan multimedia. Apa sekalipun saat itu sudah berlalu dan hanya wujud dalam lipatan sejarah kami. Peserta, fasilitator dan semua yang terlibat dalam MPR 2007.
Mungkin pengalaman ini hanya secebis daripada pengalaman sebenar yang masih terlayar di ingatan ini. Banyak lagi kisah menarik. Seminggu, walaupun tak lama tapi telah mencipta berbagai rentak kisah. Air mata yang menitis, tawa yang terhambur, menung yang beerti. Semuanya berlaku sepanjang aku di sini. Perkenalan dengan kawan-kawan baru daripada pelbagai negeri dan universiti.

Kak Dayah- Kelantan yang masih berhubung hingga kini, UITM.
Kak Fiza-asal Kedah,UITM
Ina- Adik dari Penang, peserta termuda
Kak Muizzah, pelajar Law dari UIA
Wani-Pelajar tingkatan enam dari Kelantan
Kak Dayat-juga law dari UIA
Aidil-LAW
Azriq- pelajar jurusan bi yang minat sastera
Nai-budak Siam pelajar di ASWARA
Kak Syidah- bakal cikgu dari UPM
Kak Sarah-dari UITM, belajar jadi pustakawan
Kak Iffah- dari Jaiputra Kelantan, ambil jurusan Psikologi
Kak Syarifah Aisiah-graduan Jaiputra, menunggu kerja
Kak Nik-dari Perak dan sudah bekerja, katanya ingin melanjutkan pelajaran.
Hafizul-Pelajar kejuruteraan dari UM
Syafiq- lepasan SPM dari Kelantan
Kak Lia-UPM
Ghazali-Pelajar lepasan SPM yang pulang awal kerana peperiksaan belum tamat.

Seminggu bersama seabad terasa. Namun ada yang terputus hubungan dan ada yang masih berhubung. Bekongsi cerita. Harapan aku persahabatn yang terjalin hari selama seminggu berkekalan dan kita saling kenal sekiranya ditakdirkan bertemu lagi. Terima kasih atas pertolongan kalian sepanjang kita bersama. maaf segala silap salah.

Kepada para fasi yang berdedikasi dan urusetia yang baik hati melayan kami selama seminggu, ALLAHlah yang berhak membalas jasa kalian. memastikan perjalanan kursus berjalan lancar, berkorban masa dan tenaga melayan kerenah pelajar MPR 2007. Mungkin MPR 2007, bukanlah yang terbaik berbanding tahun sudah-sudah, namun hasil impak yang terhasil lebih utama.
Terima kasih menerima kami sebagai sebahagian keluarga MPR.

















SELAMAT BERSUA KEMBALI
Alhamdulillah setelah lama blog ini terbiar tidak dikemas kini, hari ini aku berpeluang melaksanakannya. Almaklumlah sekarang sedang bercuti di kampung, tiada internet untuk meng'update' blog ini. Cuti sekejap dan nanti sambung short sem dua bulan, cuti lagi dan jadi senior.. Dah tua rupanya. Rasa macam minggu lepas taaruf week, hari ini tinggal setahun lagi cuma. Sereangkap ucapan terima kasih kepada sahabat yang menjenguk blog ini, sekadar catatan-catatan usang seorang yang bernama Jamilah. Tidak banyak info seperti blog-blog lain yang padat dengan ulmu;.

Selama mana blog ini berfungsi, harapan diri ini agar memberi secebis manfaat buat sahabat yang sudi berkunjung. Ada kesempatab pasti blog ini dikemas kini, cuma masa yang terbatas menyebabkan begini jadinya blog ini. Kering... Bukan sibuk tapi kemudahan internet tiada di rumah di kampung, tunggulah Aku apabila aku berada di kampus, pasti aku akan kongsikan kisah-kisah menarik untuk kalian.

Kali ini aku cuma mahu berkongsi secebis kisah aku di MPR yang lalu. Pengalaman bermakna yang akan 'lekat' dalam ingatan, tak mungkin aku lupa. Kepada sahabat seperjuangan, teruskan konsisten, kalian punya bakat besar, mendalami dunia penulisan sastera yang semakin dipinggirkan kini. Tidak memilih genre popular yang mendatangkan banyak wang... Chayok! Chayok!

Semoga ada kesempatan untuk kita bersua, berkongsi cerita dan perkembangan. Terima kasih yang masih mengingati peserta paling diam semasa di MPR ini... Jangan risau, saya memang nampak pendiam tapi bila dah lama-lama tu, akan tahulah perangai say sebenar.. ;)

Buat sahabat-sahabat di Nilai, kalian punya potensi untuk lebih maju. Terima kasih kerana sudi menerima saya sebagai sebahagian daripada kalian, walaupun tidak banyak menyumbang makna, sekurangnya aku dapat mengenali walaupu tak memahami kalian. Ukhuwah selamanya... jangan memandang seseorang, kemudian berkata yang buruk-buruk di belakang seseorang itu, jika demikian lagi ramai sebenarnya yang sedang memperkatakan keburukan kita tanpa kita menyedari.

Jumpa lagi bila aku berkesempatan mengemas kini blog ini. Sayang kalian sebagai saudara seagama. Kita saudara...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub