Skip to main content

Rasa Nak Tergelak

Bibliobankrupsi adalah istilah yang Sharon Bakar, pemilik blog Bibliobuli gunakan untuk pautan ke kedai buku di blog beliau. Saya tidak pasti samada istilah itu ada dalam kamus. Yang pasti, seorang pencinta buku atau bibliofilik boleh jadi bibliobankrupsi jika menghidap penyakit bibliomania.

Seorang bibliofilik adalah seorang peminat buku yang suka mengumpul buku. Bibliomania pula adalah bibliofilik yang gila mengumpul buku walaupun kadang-kadang buku itu tidak tidak membawa faedah kepada pembelinya.

Bibliobankrupsi pula bibliofilik yang kehabisan duit kerana berbelanja sakan membeli buku. Memetik kata-kata Desiderius Erasmus : "Bila saya ada sedikit wang, saya beli, dan jika ada wang berbaki, saya beli buku dan pakaian"

Saya tak pasti samada saya tergolong dalam bibliofilik atau atau bibliomania. Yang nyata, seminggu dua ini, saya sudah bibliobankrupsi!

Kedai Buku Popular telah menganjurkan Karnival Jualan Buku yang dikatakan terbesar di wilayah utara. Saya jarang ke Penang Megamall. Kurang gemar dengan susunan kedai-kedainya. Namun, Kedai bukunya yang baru diubahsuai memang menarik perhatian. Dua tingkat kedainya. Saya juga baru tahu ada surau yang besar betul-betul sebelah kedai buku Popular.

Jualan buku kali ini memang benar-benar menggiurkan. Diskaun serendah 15% sehingga 70%. Saya habis 6 keping not biru dek terpesona dengan buku yang murah.

Ultimate Business Library - Stuart Crainer RM70 RM19.14
Mind Set - John Naisbitt RM49.90
The Reluctant Politician Tun Dr Ismail - Ooi Kee Beng RM68 RM54,40
Hikayat Muhammad Ali Hanafiyya RM19 RM16.15
The Undercover Economist - Tim Hartford RM37.50 RM26,25
Solat Tiang Agama RM11.00 RM9.35
Pelik Tapi Benar Dalam Solat RM25.90 RM22.01
Confession of an Economic Hitman - John Levitt RM45.50 RM36.40
Man & Wife – Tony Parson RM35.90 RM28.72
Tariq – Menang Ataupin Syahid RM23.90 RM20.31

Walaupun tidak kedai buku, anda masih boleh jadi bibliobankrupsi jika tidak mengawal jari dari mengetuk keyboard ke kedai buku di talian. Saya beli buku berikut di Ujanailmu.

Falsafah Hidup - Hamka RM29.00
Hak Asasi Manusia Dalam Islam & Deklarasi PBB – Hamka RM25.00
Pakej Nama Beta Sultan Alauddin- Faisal Tehrani RM30.00

Faisal Tehrani antara punca saya jadi bibliobankrupsi kali ini. Prolifik sungguh menulis buku. Menulis buku macam makan kacang. Tak pernah dibuat saya beli buku seorang penulis berturut-turut. Tak sampai seminggu saya pesan pula buku berikut;

Pakej Tuhan Manusia – Faisal Tehrani RM35
Seni Muzik Keroncong – Ariff Ahmad RM40
Biografi Prof Ahmad Ibrahim RM35

Saya sudah tak ingat berapa keping not biru sudah melayang. Saya rasa cukup buat bekalan hingga bulan Syawal

* Catatan ini saya petik daripada blog orang lain tapi ada gak terasa. Bayangkan pelajar macam saya habiskan hampir RM200 untuk beli buku dalam masa satu hari.... kerja gila.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub